Estonia - en levande gravplats
En teori som förts fram både av överlevare och anhöriga till personer som omkom i Estoniakatastrofen är att Estonia krockade med ett militärt fartyg. Det kan inte ha varit civilt eftersom en sådan olycka inte skulle ha hemlighållits för riksdag och regeringar. Den svenska militära underrättelsetjänsten Must och underrättelseorganet Kontoret för särskild inhämtning (KSI) vet, enligt denna teori, vilket militärt fartyg det handlade om, men har hemlighållit detta.
Estonia lär ha använts för att föra ut stulet krigsmaterial från det forna Sovjetunionen, men utredningen undvek att utreda vad Must kände till om uppgifterna om militär last ombord. En tulltjänsteman har uppgett att han fått order om att inte kontrollera två militära transporter på Estonia.
Sara Hedrenius, som överlevde Estonias förlisning, är säker på att hon såg flera militära fordon eskorteras ombord på båten innan avresan. Hennes vittnesmål får understöd av den grävande journalisten Steven Davis, som på basen av sina källor i den brittiska underrättelsetjänsten slår fast att fartyget smugglade militära hemligheter och materiel från Ryssland.
– Natten Estonia sjönk smugglade fartyget topphemlig information och materiel som var avgörande för det ryska missilförsvaret. Smugglingen av militära hemligheter och utrustning hade pågått länge, säger Davis i dokumentären.
Journalisten avslöjar vidare att Ryssland via olika kanaler i mycket tydliga ordalag ombett dem att upphöra med smugglingen på Estonia och varnat för att man i annat fall skulle se sig som tvungna att vidta åtgärder för att stoppa den.
När olyckan inträffade var Sverige mitt upp i ett regeringsskifte och både den avgående statsministern Carl Bildt (M) och den tillträdande Ingvar Carlsson (S) gjorde uttalanden som tolkades som löften om att de omkomna och färjan skulle bärgas. Men i december beslöt regeringen att inte bärga utan i stället täcka över Estonia och utlysa gravfrid. I mars 1995 fick Sjöfartsverket i uppdrag att täcka över Estonia men i juni 1996 avbröts övertäckningen.
Det är i Henrik Evertssons vida uppmärksammade dokumentär ”Estonia – fyndet som förändrar allt” som Hedrenius bekräftar att hon sett grönmålade militära fordon eskorteras ombord av motorcyklar – något som även försenade fartygets avgång. Minst ett av fordonen ska ha haft en stor låda på flaket med oidentifierat innehåll.
Den nyzeeländske grävande journalisten Stephen Davis hävdar i en intervju i dokumentären, på basen av sina kontakter i den brittiska underrättelsetjänsten MI6, att Storbritannien och Sverige agerat systematiskt tillsammans med den nystartade estniska underrättelsetjänsten för att föra ut militärt smuggelgods från det nyligen kollapsade Sovjetunionen – gods som var av ytterst stort intresse både för västmakterna och för Ryssland.
Mikael Damberg (S), ansvarig minister som, liksom Löfven, tidigare sagt nej, öppnar nu upp för en ny undersökning, förutsatt att ”expertmyndigheterna tycker det är nödvändigt”. Ja, det var just frågan det! Även om det är ”militärt känsligt” får vi hoppas att sanningen kommer fram till slut inte minst för de anhörigas skull. Nu har Estland sagt att det är två hål på skrovet, dels av en ubåt som rammat och dels av en torped. Estland har också lovat undersöka orsaken, vad det var som gjorde att Estonia sjönk, oavsett vad Sverige tycker. Sanningen kommer alltid fram – även om det tar sin tid!