Biden kan jag nog jogga ifrån...

 
 
 

Då var valet över, men ingen vet ännu hur det slutar. Jag känner mig dock tryggare sedan jag sett Joe Biden jogga. Ta mig katten tror jag inte att jag slår honom!

När Trump twittrar sätter hela världen kaffet i vrångstrupen. –Så får man ju inte säga, så kan man inte göra, osv. Vad stora delar inte förstått är att Trump driver med dem. Han betonar att han inte är någon lismande politiker. Faktum kvarstår att hade det inte varit för pandemin hade han gladeligen fått fyra år till. I våras ledde han stort och många av dem jag känner over there har fått det bättre under Trump. Pensioner och löner har gått upp. Skatterna har sänkts. Biden vill ju höja skattena. 

Innan pandemin kom var USA:s arbetslöshetssiffror de lägsta på väldigt många år. Trupper har tagits hem och inga nya krig har startats. Mellanöstern har tack vare Trump fått ett fredsavtal, något som det inte talas så mycket om i Trump-fientliga Sverige, men som har stor betydelse i mellanöstern. Obama fick ju fredspriset innan han liksom Clinton ökade USA:s krigföring. En man i Västsverige blev enligt ryktet uppringd och tackad av Trump sedan han nominerat denne till fredspriset. 

Så kom då pandemin och i detta läge hade inte Trump något val. Vad hade hänt om de sagt som det var, att en farlig pandemi var på väg? Vi vet ju hur USA påverkar all världens börser. Med största sannolikhet hade det blivit kaos i hela världen. Det kunde inte Amerika medverka till utan i stället försökte de att tona ned faran.

Vem tror att någon svensk partiledare kommer att anklaga Löfven för nästan lika många svenskar, som dött i pandemin? För att jämföra oss med USA måste vi ju multiplicera med 33 och då blir det närmare 200 000 döda i Sverige. Tills nu. Det var inte för så värst länge sedan Sverige låg över USA i dödstal, per invånare, och då är vi bland de mest glesbefolkade länderna i hela Europa.

”När journalister och media tar ställning i sin nyhetsbevakning förstärker det underliggande fördomar och polarisering. Det är vad USA behöver som minst just nu. Vad som är olyckligt är att svensk media sakteligen börjar följa amerikanska mediers strategi.

Exemplen på detta i närtid är flera. Aktivismen på Sveriges Radio i samband med uppropet mot rasism är ett. Ett annat att DN bjuder in världens främsta klimataktivist till att agera chefredaktör för en dag. Det är ett politiskt ställningstagande, hur mycket det än dementeras.

Nyhetsbevakning får aldrig syfta till att styra politiskt utfall, snarare än att skildra och belysa verkligheten på ett oberoende sätt. Sverige har många lärdomar att hämta från USA. Den mediala utvecklingen är inte en av dem”. Detta skrivs i ledaren på Dagens Industri. 

Ja, vi fick väl ett smakprov på denna nyhetsbevakning där Bolibompa-damen, Mona Sahlin, Alice Bah Kuhnke m fl var ”sakkunniga”. Nu återstår att se hur det går för Joe Biden. Senaten och kongressen förblir republikanska och högsta domstolen likaså. Mina vänner kan nog andas ut. USA börsen har redan gjort det.  


Kommentarer
Postat av: Liv

Hej
Hamnade på en annan blogg du haft när jag sökte på Yarrow Cleaves namn på nätet, en gammal vän till min pappa. Så som en första fråga: har ni kontakt idag?
Mvh
Liv

Svar: Hej Liv, Tyvärr inte. Hon översatte böcker åt mig men sedan gick hon i pension. Vad roligt att hon var en gammal vän till din pappa! Med vänlig hälsning Ingrid
Ingrid Fredriksson

2020-11-10 @ 19:24:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0