I hänryckningens tid

 

Syrener och fruktträd i vackraste blom, liljekonvalj och rönn blommar denna verkligen hänryckande PINGST. Nu är det årets vackraste tid även om skomakarens semester är slut. ”Mellan hägg och syren” är det ju som skomakaren sägs ha sin semester. Grönskan är ny och fräsch och naturen sjuder av livskraft. En tid att längta till och nu är vi mitt uppe i den.  

Göken gal i väster och sedan åt alla håll. Det är litet speciellt när man hör göken, men dess familjeliv är kanske litet knepigt. Nej, gökarna är som bäst att bara lyssna på. När det gäller familjeliv så tacka vet jag måsarna!

För ett år sedan fick vi en broschyr i brevlådan ”Om kriget eller krisen kommer”. Vi borde nog vara litet bättre förberedda på det i alla fall, skrev jag då.

På 1940-talet sökte sig ju massor med människor ut på landet, ”där de hade sina rötter”. ”Det var nog i mitt potatisland de hade de mesta rötterna”, var det en man som sa. Självförsörjningsgraden är väl det första man borde tänka på. Så låg som den är i Sverige hjälper det nog inte så värst mycket med aldrig så nyttiga broschyrer. Och så räcker det ju med en st. av lede Fi för att stänga av strömmen i hela Sverige, säger min bror. Han har nog rätt! Utan ström kan vi inte handla i affärerna heller och kontanter har vi inga. Vatten har de flesta inte…


Nej, vi får nog hoppas att kriget aldrig kommer. Men coronakrisen är nu mitt ibland oss. Regeringen och folkhälsomyndigheten har släppt den loss. Det hade räckt med att stänga gränserna, testa och smittspåra, som andra länder gjorde när det började så smått. Men i Sverige skulle ju bli ”flockimmuna”, ”alla skulle smittas i lagom takt”. Agnes Wold, svensk läkare och professor i klinisk bakteriologi sa att covid-19 "bara dödar i princip äldre och att vi ska vara tacksamma för det"… Nej Agnes Wold! Vi ska inte vara tacksamma. Att äldre och sköra dör är definitivt ingen framgång!

Alla liv har betydelse, det spelar ingen roll om du är ung eller gammal. Regeringen har misslyckats med att skydda de allra sköraste vilket nu har kostat Sverige flera tusentals liv. Ansvar måste utkrävas.

Nej, jag lovade mig själv att INTE skriva något negativt i dag när solen lyser, fåglarna kvittrar och liljekonvaljerna blommar.

Ha det så bra ni kan, hoppas att vi klarar oss och får njuta av många underbara vårar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0