Det är skimmer i molnen och glitter i sjön...

 

 

Likt Gustaf Fröding blir vi lyriska när björkarna är så där härligt ljusgröna, när tulpanerna överlevt både sork och rådjur, fru mås har lagt sig att ruva och vi väntar på gök och svala. Fru mås ja, hon har litet bekymmer att komma fram till den dukade frukosten nu när hon har sina ägg att tänka på. Då passar skatan på. Jodå, skatorna har sitt bo i toppen på lönnen, men är ganska tystlåtna och fridsamma, men de vet ju att de kan sno någon brödbit som egentligen inte var avsedd för dem.

Blåmesarna som flög ut för en vecka sedan, kommer och får några smulor från kaffebrödet de också liksom sädesärlan och nötväckan, men en annan gäst, den svartvita flugsnapparen har jag inte sett till än. Han brukar ju vara litet oförskämd med att jaga bort andra hyresgäster ur holkarna, men i år har han väl inte kommit än annars har han flyttat till något annat bostadsområde. Våra grannar norrmännen får ju inte komma hit i år, så det är helt obevakat ”på det stora området”.

Aj, aj, nu kom jag in på viruset i alla fall. Tänkte inte att jag skulle förstöra den fina våren med FHM och regeringen som låter prestige och därmed död, (nu på över 3000 svenskar, fler personer än de som omkom 11 sept. 2001), gå före smittbekämpning. Siffran för Norge är något över200!

En del dagar är ännu finare än andra, men regnet gör verkligen nytta. Den 27 april hade jag ett fjolårsminne på FB där jag tackade för regnet ”men mer behövs” det kunde jag ha exakt ha repeterat i år också.

Nu går jag som sagt i väntans tider på gök och svala, sedan kommer tornsvalorna och då är det SOMMAR i tre månader! Ja vårn ja, ja vårn ja, det är en härlig tid!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0