Globalt nödläge

 

WHO har nu utlyst globalt nödläge p.g.a. coronaviruset, en smitta som i princip fördubblar sig varje dag. För en vecka sedan fanns det 650 smittade nu är det fler än 10 000 konstaterat smittade. Kommer det att bli en pandemi eller kommer det att kunna isoleras till Kina? Smittan förekommer nu även i Sverige.

Det är inte fråga om det kommer en pandemi utan NÄR, har det konstaterats. Speciellt farligt är det med smittor från djur till människa, smittor som sedan, som coronaviruset, muterar till att smitta mellan människor.

I det ”kemiskt rena” Kina har man stora djurmarknader med inte bara fjäderfän utan vilda och tama djur av alla sorter (som hundar!) i burar. På restaurangerna har man också levande fiskar i vatten, så att kunderna får se ut vilken fisk de vill ha. Den fisken jag såg på hade tydligen fått en kniv kastad efter sig för den hade ett stort sår på ryggen. Jag avstod lunchen, fastän jag är fiskälskare… (Eller kanske därför). Det såldes också hönsfötter, men jag avstod även dem…

Jag kom till Hongkong mitt under fågelinfluensaepidemin och mötts på flygplatsen av personal iförda munskydd. Sedan fick nyanlända passera genom en trång korridor med en sprayförsedd vakt på vardera sidan. Inte en enda fluga såg jag i hela Kina. Jo förresten EN döende fluga syntes på en toalett vid Big Buddha.

Däremot var det inte så rent i vattnet. De butiksanställda hade inga lunchraster som här utan åt och expedierade samtidigt. När de och alla andra var klara med käkandet slängdes skräpet rakt i havet. Här i Sverige, där vi inte kan drömma om något sådant, förbjuds sugrör och straffbeskattas plastpåsar. Vi får väl vara glada så länge det inte blir skatt på att TVÄTTA HÄNDER!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0