En skåra i huvudet

 

 

 

Nu skall jag berätta något om mig själv. Ingmar Bergmans mamma skrev två dagböcker, en som skulle passat på FB och en verklig, nu skall jag berätta som det verkligen är utan att för den skull ”be om medlidande”.  Många säger säkert ”att de misstänkt detta länge ”när jag berättar ”om mitt hål i huvudet”. I slutet på november känner jag att det gick en skåra i huvudet från hårfästet och bakåt. Detta var något helt nytt! Jag läser om huvudformer på Internet och slår bort det hela.

Mot jul blir skåran allt större och jag allt mer nervös, så jag besöker vårdcentralen dan före nyårsafton. Läkaren frågar om jag slagit i huvudet (det hade jag, men det kom jag inte ihåg då) och skriver remiss för datortomografi. Jag kommer ihåg att jag satt i landstingsstyrelsen när Arvika Sjukhus fick sin datortomograf i gåva av Westra Wermlands Sparbank. Nu är det denna gåva som skall kolla mitt huvud!

Jag gör klart bokföring och sådant i väntan på att jag skall bli oklar i huvudet, ringer röntgen och ber om tidigare tid. Det fick jag i dag och skall få besked inom en vecka.

När jag kommer hem slår jag upp 1177, min journal, och läser röntgenläkarens ej vidimerade anteckning. ”Inga tecken till expansivitet, färsk infarkt eller blödning……  Inga hållpunkter för hippocampusatrofi (jag håller INTE på att bli dement). Normalt fynd”.

Jag drar en lättnadens suck, förmodligen är det ingen blödning eller tumör! Hoppas bara att läkaren som skall svara på detta svarar detsamma!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0