Något stämmer inte

 

Vad var det som inte stämde? Jag har varit på konferens i Tucson vartannat år sedan 2008, vartannat år är den ju bland kaktusar och skallerormar i Tucson i Arizona och vartannat år någon annan stans i världen. I år skulle den vara i Tucson, jag skickade in mitt abstrakt som godkändes för talartid och arrangören för konferensen i Stockholm ville ha hjälp med ett abstrakt som tydligen också hade blivit godkänt. Men något stämde inte!

Jag kollade litet på flyg till Tucson, men det var liksom inget som föll mig på läppen och så känner jag att jag kommer inte att åka. Jag funderade på vad som skulle hända. Jag hade ju varit på varenda konferens sedan 2007. Skulle det bli något med familjen, eller?

Nu vet jag, svaret heter Corona eller Covid-19, som enligt folkhälsomyndigeten inte skulle sprida sig i Sverige och så hade vi ju så god beredskap. Liknande hörde jag för 14 dagar sedan på en direktsändning från Vita Huset där 10-talet experter uttalade att det var ingen fara för USAs befolkning. Det var bara för att lugna folket, så att inte börserna skulle gå ned. Då förstod jag att USA visste mer, de har ju en omfattande underrättelseverksamhet och att pandemin skulle bli verklighet. Pandemin var ju förutsedd att komma, det var inte frågan om den skulle komma utan när. När är nog nu det!

Munskydden är redan slut, men vi har ju alltid haft god beredskap, som när Hitler ville låna stridsvagnar av Per Albin Hansson och fick svaret ”Vill du ha en eller två eller behöver du alla tre”.

I Sverige kommer det varje dag direktflyg från smittade länder. Passagerarna kontrolleras inte alls här. I Kina var det väl litet väl drastiskt, där dörrarna svetsades igen utifrån så att människor verkligen var satta i karantän. Vi kan väl hoppas att Corona åtminstone har det goda med sig att man slutar äta hundar och katter!

Nu går smittskyddsexperten tillika WHO-rådgivaren Johan Giesecke ut med en uppmaning. Han menar att det på flygplan lätt sprids smitta och tycker man ska undvika att resa om det inte är nödvändigt. Ibland får man tacka Gud eller sin lyckliga stjärna för att man känner på sig att saker skall hända, det är bara litet jobbigt innan man vet VAD


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0