Hans Arnold, min illustratör i dokumentär kl 20

 

När jag får se TV programmet i tvåan kl 20 är det verkligen en ljuspunkt, en dokumentär av Hans Arnold – penselns häxmästare. Några av mina böcker bl a ”Det finns ingen död – vårt liv går vidare” och ”H2O Bara vanligt vatten” är illustrerade av Hans Arnold. Han brukade måla undersköna kvinnor med något skräckinslag i och som regel råttor i bakgrunden. När jag skulle ha en illustratör till ”Rosa Lyckans ko” hade jag frågat Hans Arnold om han kunde rita kor. -Jo, det kunde han nog, trodde han.

Nästa gång jag kom tillbaka till Kåkbrinken i Gamla Stan, där han bodde, beklagade han sig och sa ”det blev inga kor, jag ser bara råttor”. Inte så konstigt för den som kände Hans Arnold!

Bilden av vattendroppen är den sista han målade innan han blev dålig och gick vidare. Jag har originalet som tavla i mitt sovrum och en sommarkväll när jag visste att Hans Arnold var dålig fick den plötsligt liv. Vattendroppen började röra på sig och den ormliknande varelsen i mitten stack ut. Så typiskt Hans Arnold! Naturligtvis ville han hälsa till mig att jag hade rätt, att det inte fanns någon död. Jag bara låg och skrattade.

Sen kom jag på att det var Marja i Myrom som skulle måla korna. Och det gjorde hon, med den äran!

Kul i alla fall att få se dokumentären  med Hans Arnold!  Berättelsen är med i "Änglar finns?" Adlibris m fl


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0