Vart är vi på väg?

 

Hur kan ett barn som skolstrejkar bli nominerad till fredspriset?

Svaret är genom PR och finansiell kommunikation. Ingmar Rentzhog är PR-expert och beslöt satsa på Greta och klimatet. Han ”råkade gå förbi” Greta första dagen hon skolstrejkade (jag har inga bevis för att det var han som bett henne strejka), och vips var budskapet ute i offentligheten.

Det nystartade företaget Wedon´thavetime, har målsättningen att skapa en social mediaplattform med 100 miljoner aktivister som användare. Man har redan skrapat ihop tio miljoner från 436 investerare, i snitt 22 000 per var. Företaget har lätt att få kontakt med inflytelserika personer, som t.ex. Al Gore och har kopplingar till en rad propagandaorganisationer.

Säpo talade i dag om en ”breddad hotbild”. Jag anser att exemplet med Greta Thunberg faller under detta och vill rikta ett varmt tack till journalisten Anders Henriksson, som känner igen en PR-kampanj direkt och har skrivit om detta. Hur många liknande kampanjer har vi runt oss och hur många går vi på?

Fruktan och rädsla påverkar vår hälsa, säger forskaren Bruce Lipton. Klimatskräck börjar på att bli ett folkhälsoproblem och att skolstrejk är definitivt inget att uppmuntra. Än mindre att göra affärer på.

Det är verkligen hög tid att undra VART ÄR VI PÅ VÄG?


Kommentarer
Postat av: Robert Warholm

Greta Thunberg är nog rar, men oerhört överskattad.

2019-03-14 @ 21:52:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0