Midsommar med pass

 

Midsommarnatten är ljus och ljummen. Doften av kaprifolen har nu ersatts av luktpion. Gräset har tack vare regnet växt rejält i år och vid vägkanten trängs prästkragar med smörblommor, vitmåra och blåklockor och tjärblomster. I skogen blommar linnea och i diket kommer nattviolen, som jag bara måste lägga mig ner och lukta på.

Finns det något mer underbart än svensk sommar? Fåglar och vilda djur har fått eller får snart tillökning. Måsarna delar lika på att ruva på uthustaket. Herr mås kom och pratade ivrigt men lågmält med sin fru varpå de båda snabbt flög iväg på en kort flygtur varefter en kom tillbaka och en lade sig att ruva. Det är nog inte så många dagar kvar innan ungarna kläcks nu. Ingen kan dock klaga på att de inte delar på vårdnaden.

Varje morgon får de frukost, jag behöver bara visa mig och så brukar jag klappa i händerna och ropa på dem också. Skatbarnen har redan flugit ut ur sitt bo i den gamla lönnen. Måsarna brukar inte gilla när de snor bröd, men när skatbarnen var med tog tydligen moderskänslorna över, så de fick hållas.

Nu måste jag bara gå ut och njuta av tornsvalorna, min sommar fågel som är hos oss i tre månader innan de flyttar till Egypten igen. De behöver dessbättre inget pass. Men jag är verkligen ödmjukt tacksam efter att i dag hämtat mitt pass som hade kommit. Tack snälla polisen!  Födelsekalaset som vi var på sedan gör inte saken sämre.  Måndag tar jag bussen till Stockholm och ligger över för att på tisdag flyga vidare. Jo, det gick ett flyg från Gardermoen också men det mellanlandade i Stockholm…

Den som har kommit så här långt önskar jag verkligen en HÄRLIG SVENSK MIDSOMMAR!

Sedan går vi mot mörkare tider…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0