Valentin, smilfinkar, rödstjärtar och jökungar

För mer än 100 år sedan fick min svärfar vykort till ”My Valentine”, när han bodde i Hoboken i New York. Sedan har det tagit bortemot 100 år för Valentin eller Alla Hjärtans Dag att komma över Atlanten och få genomslag Sverige.

En del tar längre tid än annat… Tiggarna kom ganska snabbt och islamiseringen går ju ännu fortare. Hederslagar har blivit en realitet att räkna med i våra domstolar och entreprenörerna som tog dieseltjuven riskerar nu själv fängelse.

För 15 -20 år sedan när jag först började resa till Uppsala på sammanträden var det studentstaden jag återsåg med andakt. Jag mindes Tempo, som var nybyggt när jag var ung, en vit vägg med stora hål. Nu är det ju Åhléns, en rostfri tvättmaskinstrumma i stället, på kullerstenarna bredvid de gamla fina byggnaderna.

De kvinnliga Uppsalaborna bär numera huckle och andelen som är trygga med att gå ut har minskat från 45 procent år 2013 till 19 procent år 2017.

Nej, detta blev ju bara klagomål när det finns så mycket roligt att skriva om, som att det snart är vår och regeringens ornitologiska bestånd har utökats med smilfinkar, rödstjärtar och jökungar, som  Stina Opdeweegh Lundström skrev. Väntar med spänning på fågelsången!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0