Surt, sa räven om rönnbären

 

De är sura, sa räven om rönnbären. Ett sätt att förklara sin ofullkomlighet. Likaså är det med skjutningar, där en bomb utanför ett stadshus bortförklaras som i det närmaste normalt. 

150 skjutningar på ett halvår är INTE en självklarhet! Hade det varit på 60- 70- eller 80 talet hade vi förfasats. Liksom av otryggheten. Att inte våga gå genom en stad eller en park när det är litet skumt. Att inte våga säga vad man tycker för att någon kan bli ”kränkt”! Kränkt är ett nytt ord, som jag avskyr! Vem är det som blir ”kränkt” egentligen?

Hade människor vågat säga vad man tycker, för så där 10 år sedan kunde det ha sett annorlunda ut i Sverige i dag. Vi skulle inte haft en polis i kris, sjukvård och omsorg i kris, äldre som får sova på gatan och en krona som numera är skräpvaluta. En del är ju dumma ”så att blommorna vissnar och klockorna stannar”, som vårt kommunalråd sa om sin partikamrat Morgan Johansson förstås, men det är verkligen dags att VAKNA nu!

Det är nog sant som min medförfattare sa för så där åtta år sedan, ”halva Europa är muslimskt, och det skall bli hela”. Jag trodde inte på det då, men siffrorna talar sitt tydliga språk.

Tornsvalorna är i alla fall kvar, de hade flyttat trodde någon, men jag såg ett glatt gäng susa förbi mig. Än är det i alla fall sommar!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0