Sufflé i stilla veckan

 

Långfredag i stilla veckan, som börjar med blå måndag, vita tisdagen, dymmelonsdag, skärtorsdag för att avslutas med påsklördag. På dymmelonsdag fick inte kyrkklockorna ljuda för högt, därför ”dymlades” de och på skärtorsdag skulle påskfriden infinna sig.

På långfredag, när Jesu dog på korset, var det absolut ingen dans eller några andra nöjen fram till 1973. I dag är det väl inte så många som minns vare sig det ena eller det andra.

Själv har jag gjort en påsktårta. Jag letade upp mammas gamla recept som jag dubblade, vispade äggvitor och äggulor vispades tillsammans med vatten högt och pösigt, klädde långpannan med bakplåtspapper så att det blev höga kanter, och smeten såg jättefin ut med extrastora ägg och allt.

Kände mig som en katt som svalt en kanariefågel tills jag tar ut det ur ugnen och tårtan bara sjunker som en sufflé. Vad innerst i, osv. Något hade gått rejält fel! Nåja, gjorde en enkel rulltårta men det var ju inget…  Okej, letar tårtreceptet på nytt och hittar en annan anteckning av ”mammas tårta”. Där var det en kaffekopp vetemjöl med också! Tänker tyst några ord som inte passar sig för tryck, och börjar vispa igen. Det blev väl inte lika väl vispat den här gången… Men det blev en riktig tårtbotten i alla fall.

Hur skulle jag nu göra vid monteringen. Jag tar fram båda, delar och varvar bottnarna, det gick åt litet vaniljkräm, grädde och bär men det blev en hög skapelse. Fick frågan vem som gjort denna tårta, och kunde stolt säga ”jag själv”. Det är inte alla dagar jag gör en tårta på 16 ägg och 1,5 l grädde och extra allt.  Av skadan blir man vis med inte rik. GLAD PÅSK!  


Kommentarer
Postat av: Theresa

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskramen som hjälpt mig med mitt eget problem. Hans email: {[email protected]} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) Bindande stavar
6) Breakup Spells
7) Förbanna en förälskad älskare.
8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor
9) vill tillfredsställa din älskare
10) Lotteri
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {[email protected]}

2019-05-08 @ 10:35:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0