Ebba Busch Thors mamma och Ebbas mamma

 

-De dricker mest kaffe, var svaret på min fråga hur det går med nya regeringen. En kollega till mig i Uppsala är mamma till Ebba Busch Thor, som nu lyft sitt parti ordentligt. Ebba har norskt påbrå och det var därifrån hon hade fått sin frimodighet, sa mamman. På frågan vad som skulle hända med SKL:s hus om sjukvården förstatligades hade en läkare lösningen: Pensionärsbostäder åt dagens politiker.

Annars gick allt sin gilla gång. Jag satt i Tegnérparken och läste handlingar, men där hade en  uteliggare bytt om, en täckjacka, en uppsättning underkläder, två par strumpor, en nagelklippare och en tub med klister att sätta fast tänderna med. Då kommer en tiggare med glest mellan tänderna och skramlade med en mugg. -Är det du som bor här, frågade jag. Nej, men han skulle ha pengar till mos. Varpå jag motsträvigt tömde mitt myntfack med några kvarblivna USA-cent. Men en del straffar Gud meddetsamma, nu visade datorn texten på fel ledd! Några ungdomar på en bänk blev störda i sina ömhetsbetygelser och lyckades hjälpa mig att få datorn rätt.

Det började skymma när jag gick förbi Adolf Fredriks kyrka förbi Ebbas grav och ”hem”. Nu satt det mer högljudda män och drack öl där förmodligen Ebbas mamma suttit tidigare på dagen och tittat på sin dotters grav. Inte ens Ebbas grav får vara i fred för skadegörelse! Nu hade dock nallarna tak över huvudet. Som vanligt går jag alltid fram till gravstenen, står stilla ett tag tänker på Ebba, som helt oskyldig föll offer för Akilov, som jobbat svart åt Özz Nujen och inte skulle varit i Sverige. Jag vinkar alltid till lilla Ebba när jag går. Andra personer går fram till Olof Palmes grav på samma kyrkogård. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0