Det våras - för Nordkorea

I går eftermiddag hörde jag ett väldigt bölande. Vad hade hänt? Det lät som en tjur, men de har ju inte sagt flaska, inte på hela vintern i alla fall.
Det var tjurarna, som hade börjat busa med varandra. Förmodligen kände de av våren och började längta efter kvinnligt sällskap. Ljuset och almanackan och tjurarnas känslor säger en sak: Det är vår på gång!
Men litet nedkyld blir man allt av kylan och den svinkalla nordostliga vinden. Jag hejdar mig, jag har väl inte skrivit något olagligt nu? Nej, svinkallt är inte fel, åtminstone inte ännu.
Yttrandefrihetslagen skall ju ändras, och mot detta protesterar inte heller partierna. Yttrandefrihetslagen är en av våra fyra grundlagar. De andra är regeringsformen, tryckfrihetsförordningen och successionsordningen. Grundlagarna fungerar som en grundnorm som är överordnade andra lagar och bestämmelser.
Hur kommer det att gå med vår yttrandefrihet? Kommer det att bli så att vad vi enskilda får säga och tycka skall granskas av någon politiskt korrekt statlig myndighet? Ungefär som i Ryssland, Kina och Nordkorea.
Nu till något betydligt roligare, att Hanna Falk vann sprinten och svenskt på andraplats också! Falks revansch gläder mig extra mycket sedan hon i förtid blev hemskickad från OS. Jättebra gjort Hanna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0