Sveriges beredskap är inte god

 

Sommaren går vidare utan regn, i år behöver man inte minsann inte frysa, 30,9 grader är det i skuggan. Det är litet skillnad mot i fjol när det knappt gick upp till 25 grader någon dag. Än värre är det med bränderna, det brinner ju på 60 ställen i Sverige och en del bränder sprider sig okontrollerat.

Stackars människor som måste fly från hus och hem, som de kanske aldrig får återse! Jag tänker också på alla djur, alla djurbesättningar som måste flyttas och alla vilda djur som far illa i bränderna.

Vi kan bara konstatera att Sveriges beredskap mot katastrofer är allt annat än god. Man blir ju ledsen över allt annat som det satsats på och så har det inte funnits pengar till brandsläckningsplan. Bidraget till elcyklar hade ju räckt till två stora brandflygplan per år. Hur mycket CO2 släpps inte ut av skog som brinner? Och nedbrunnen skog gör inte om någon CO2 till syre heller.

Själv har jag återigen fått en uppmaning att skicka en vetenskaplig artikel,”Can consciousness influence our epigenetics and can  epigenetics influence our consciousness” som jag föreläste om i Arizona, till en vetenskaplig tidskrift. Det är ju i sig roligt, men det innebär ju arbete med att förklara att artikeln kommer ut i en bok som håller på att tryckas nu, ”Essays on Consciousness: Towards a New Paradigm.  Det är min tredje bok om medvetande, och den innehåller ett tiotal artiklar av forskare från hela världen, bl a Olle Johansson, som skriver om mobila användningens hälsorisker och Rupert Sheldrake från UK, som skriver om ”The Extended Mind”.  

Sen har jag i dag fått inbjudan till en konferens ”Life and Consciousness” i Bangalore i Indien, låter roligt, men det har jag varken tid eller råd till för vår svenska krona kan väl snart jämföras med indiska rupier.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0