En bra tjänare med farlig husbonde

Elden är en bra tjänare men en farlig husbonde, var det en gammal dam som sa. Hon hade nog rätt.
I dag regnar det men förra veckan var det snustorrt och blåst, men det skulle vårstädas litet, bara eldas litet torrt gräs och gammalt ris. Nu blev det väl en litet större brasa än man tänkt, så det kommer en bön om hjälp.
Maken sa några väl valda ord men tog sin fyrhjuling med yxa och åkte iväg. ”Kan du ringa efter brandkåren”, är frågan jag får. Jag ringer 112, men vilken tid det tar! De frågade väldigt noga efter adress, hur mycket och vad som brann.
Sedan drog jag på mig de ko-skitiga stövlarna och det bar iväg till brandinfernot. Jag såg min make slå med julgranar några meter från stugorna och försökte hjälpa till. Det gick ju inte, det var eld runt mig.
Har du sagt till grannarna, skriker han. Så pass långt hade jag inte tänkt utan springer tillbaka och får tag i två starka karlar och en tjej, som alla vet hur man släcker.
När vi kommer fram till brandplatsen kommer räddningstjänsten också och kunde bara konstatera att det i stort sett var släckt.
Granar att slå på elden med och gå ”med” elden. Det är så man släcker en gräsbrand. Tack och lov, allt gick bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0