Blir jag Shanghaiad?

Litet roligare nyheter emellanåt: Mitt abstrakt godkänt, så jag blir talare på Science of Consciousness konferens Shanghai i juni. Vartannat år är ju konferensen i Tucson i Arizona och vartannat år någon annan stans i världen. Mitt ämne i år är epigenetik. Och det är nog rätt nytt och spännande för datorn markerar felstavning. Sånt gillar jag!
Det handlar om ”gut” and ”brain”, sambandet mellan tarm och hjärna, hur vi föds som 100 procent människa, men dör som endast 10 procent människa, resten är bakterier, bra och dåliga… Rätt tarmflora är jätteviktigt för hur vi mår och för vilka gener som slås på respektive slås av. Nu hoppas vi väl att våra goda gener är påslagna så vi får vara friska.
Annars blir det värre och värre med skjutningar och våldsbrott för varje dag som går. En del försöker bortförklara det med alla möjliga och omöjliga ursäkter, som att det hade blivit färre vårddagar för unga p g a våld. Tror jag det, det har blivit färre vårddagar för alla! Till och med för nyblivna mammor. En del blir ”klinikfärdiga” innan de hinner till sjukhuset till och med!
En professor från i Italien mailade en tidningsrubrik och undrade med bestörtning vad som skedde i Sverige. Ja, alla känner numera till lilla Sverige, men tyvärr inte för något gott. Trumps utfall var relativt snällt.
Man bara bävar för hur kommer det att se ut om fem år. På kvinnodagen kunde man önska en manifestation för alla invandrarkvinnors lika värde. Tänk, att om man vill leva, tvingas lämna sin kärlek och gifta sig med den man som släkten väljer. Myndigheterna uppger att det finns 125.000 unga som lever med hedersvåld. Att börja med att demonstrera MOT detta skulle jag högakta. Det om något vore ett bevis på allas människors lika värde!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0