Från San Diego till svenska sommaren

Hemma igen i svenska försommaren efter en fantastisk konferens i San Diego. Det var ju meningen att den skulle hållas i Shanghai, men nu blev det till att åka väst istället. Mitt anförande gick bra – om jag nu får säga det själv.
Var på flera möten med Deepak Chopra, som sedan gjorde en avstickare till New York för att återkomma till konferensen igen. Deepak tyckte det var roligt att se mig, (men det är kanske bara är sådant han säger, liksom när de här på FB önskar alla en kalasfin dag). Deepak lät dock mer äkta.
Lakhmir Chavla var nog den som gjorde mest intryck på mig. Ett antal hjärtdöda patienter hade sedan fått en kraftig ökning av EEG-frekvensen till Gammanivå 80 – 100 Hz innan det åter blev 0. Djur uppvisade liknande effekter, så Chavla undrade skämtsamt om det var etiskt försvarbart att döda en råtta.
Sara Knox, svenskfödd jätteduktig amerikansk professor fick jag prata svenska med och sedan kom de trevliga människorna från Alma Nova, som var där och gjorde reportage, men jag var nog den ende svenske konferensdeltagagaren. ”Jag hörde till familjen”, sa Abi, konferensens leading lady, som hjälpte mig att marknadsföra och sälja böcker.
Jag såg inte en enda kvinna med slöja eller någon man med arabiskt utseende i hela San Diego. En professor kommenterade detta med att beklaga Europa i allmänhet och Sverige i synnerhet. Ja, Sufi gjorde han litet undantag för, men övriga muslimska läror är inte av vår tid, ansåg han.
Jag har nu varit på Science of Consciousness konferenser sedan 2007 och SAND konferenser sedan 2010. Det är på dessa konferenser jag träffar många av mina medförfattare, bl. a. Menas Kafatos medförfattare med Deepak Chopra i deras nya bok ”You are the Universe”.
Kanske måste man åka utanför Europa för att få perspektiv på tillvaron. Våra politiker åker ju världen runt på vår bekostnad. Är de både blinda och döva eller bara rädda för SD?

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Ja, sufismen är intressant!

2017-06-14 @ 14:32:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0