Ingen rök utan eld.

Men vad var det för rökpelare som steg rakt upp i öster från Gyltenäs? Egenäs eller Skogen eller ännu längre bort, mot Svanskog? Det hade ju åskat för ett par nätter sedan och åsknedslag kan ligga och pyra för att sedan blossa upp. Ringer kommunen men de hade ju lunchstängt 12 – 13. Ringer 112 och frågar om någon hade larmat om vad som såg ut att vara en skogsbrand. Nej, ingen visste någonting. Ringer igen när far i huset kommit hem och säger direkt att ”det är i Skogen”, på vägen till Svanskog. Fortfarande hade brandstället inte hittats, men brandflyget skulle upp och kolla.
Ingen rök utan eld. Det måste ju brinna! Det gjorde det. Vad jag hört har tre brandkårer varit på plats och en helikopter från Göteborg har tagits till hjälp. Nu ryker det i alla fall mindre, även om branden ännu inte är under kontroll.
Vi bor ju så högt och tack vare hygget ser man ganska bra härifrån. Synd bara att inte eldhärden hittades tidigare, men det är väl inte så lätt att hitta mitt i vilda skogen.
Det är ju farligt torrt i markerna också, så det gäller att vara extra försiktig med elden. Men åskan också om man har den kraften…
Själv skall jag läsa in 1500 sidor (den här gången var det 4000!) och till Uppsala på sammanträde till veckan. Och vet ni vad alla tåg går ju inte under skollovet så jag har fortfarande tågbokningen kvar. Men rum har jag beställt, en natt trodde jag räckte, men då gick inte tåget på morgonen utan jag måste gå upp kl. fyra. Det vägrar jag (om jag inte skall till USA:s västkust förstås) så jag har beställt en natt till. Undrar om Etikprövningsnämnden betalar…
Nej kossorna har det nog bättre, de bara går och betar. På sommaren skulle jag nästan vilja vara en ko, som finge gå ute dygnet runt och som tjuren Ferdinand lukta på blommorna.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tror att det är fint att vara ko vilken årstid som helst...man slipper mycket skit som vi människor måste lära oss utstå! Vare sej vi vill eller inte!

Svar: Du har så rätt! Och man får säga vad man vill. Muuu...
Ingrid Fredriksson

2017-07-08 @ 01:44:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0