Demokrati och norrländsk visdom

Jag kan inte undgå att nämna vad alla pratar om just nu, USAs valde president. Men USAs demokratiska val uppskattas tydligen inte av alla. Jag som tidigare stött upprop för misshandlade djur får ideliga mail att jag skall skriva på mot Trump. Varför? USAs demokratiska val är väl inget jag kan göra något åt, även om presidenten kanske inte äger höjden av diplomati är han i alla fall folkvald.
Nu till något helt annat. Böcker. När jag var inne på Vattumannens bokhandel och mina böcker tittade på mig drogs mina ögon till en bok av Stefan Einhorn, Vägar till visdom. Nej, tänkte jag, jag har ju läst Konsten att vara snäll, så detta är väl inget nytt. Boken var till överkomligt pris, så den följde i alla fall med. Den var mycket läsvärd.
När jag läste tyckte jag mig se Stefan Einhorn själv berätta om hur visdom i grunden handlade om mänsklighetens förmåga om sin framtid. Lyckas vi har vi en framtid, men utan visdom har människan små möjligheter att överleva som art.
Dagen efter att jag kommit hem fick jag mig till att springa (1 km) på löpbandet varpå en massa böcker ramlade ned. Kvar blev Ulric Janssons bok ”När livet brinner”. Den hade kommit i min ägo när vi bytt böcker på någon bokmässa och då får man ju många böcker med hem så Ulrics hade av någon oförklarlig anledning inte blivit läst. Men då var det något som sa mig att jag skulle titta litet närmare på den.
Och vilken bok! Skriven med en blandning av vetenskap och norrländsk naturlig visdom. Ja, det var en bok jag bara sträckläste. När den stora katten Svortfresn vägdes i ett tygstycke fastkrokat i besmanet. Vikten blev 12 kilo inkl. tyg. Om flourtanten och den livsfarliga natriumflouriden, om tallkottkörteln och DMT, dimethyltryptamine, den andliga molekylen använd av shamaner.
Här är några av Ulrics goda råd: Undvik transfetter eller härdfetter eller vad de för närvarande kallas. Använd hellre smör och olivolja än de fetter som köps in i stora lass för att göra matfetter och smörjmedel för entreprenadmaskiner av. Stäng av mobila nätverk på natten samt sätt telefonen i flygplansläge för att inte sova bredvid skadlig strålning. Använd örsnäcka. Prata med din katt eller hund samt Håll dig långt ifrån poliser, advokater, politiker och människor med vita rockar. Det är visdom som heter duga det!

Kommentarer
Postat av: ulric

Tack, Sträckläst, bästa betyget jag kan få.

2017-02-04 @ 12:42:15
URL: http://ulricjansson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0