Sega lönnar, finsk sisu och värderingar

-Jag var så seg så jag klarade mig från att bli ved! Det kommer allt fler och fler rapporter om att växter har någon form av medvetande, och det är nog vad detta lönnträ skulle säga.
Annars behöver man minsann ha sisu som en finne för att hänga med. Det senaste var ju att Svenska akademin var inblandat i fastighetsmygel också. De hade köpt dyra fastigheter i Stockholms innerstad och Gamla Stan och sedan givit attraktiva lägenheter till ledamöter och närstående. ”De styrs av sina värderingar, som någon sa” och då kan man ju undra hur dessa ljusskygga värderingar är de som kommit att ta över i princip hela landet.
Jag avundas faktiskt Finland. Jag var i Helsingfors på konferens en vecka i juni 2015 och det var bara glada finländare på uteserveringarna. Man behövde inte vara orolig för att gå ensam genom staden på kvällen. Jo, det fanns en "tiggare", som sålde liljekonvaljer! Inget våld, inga brinnande bilar och inga våldtäkter. Och inga ”nya finländare” heller.
Det finns inga Mölllevågstorg i Finland!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0