Avvecklad etik

Solen går ned och så här på årets sista dagar är det dags för bokslut. Både ekonomiskt och världsligt.
Sverige har varit ett kristet land, i tusen år varade det. Först var vi katoliker under påven i Rom men Gustav Vasa hade börjat närma sig den protestantiska läran, kanske berodde det på att han hade ett gott öga till kyrkans tillgångar. År 1524 bröt i alla fall Sverige de officiella kontakterna med Rom och prästerna underställdes den världsliga lagen. År 1536 var statskyrkan ett faktum. Vi hade blivit protestanter.
Hade jag levt på 1660 talet hade jag kanske blivit dömd som häxa. Först 1779 avskaffades straffet för trolldom i lagboken.
En stor tänkare som klarade sig under denna tid var Emanuel Swedenborg. Hans kvarlevor finns sedan 1908 i en sarkofag i Uppsala domkyrka. Jag brukar ”hälsa på” honom ibland när jag är i Uppsala.
1952 fick vi religionsfrihet och den som inte längre vill tillhöra Svenska kyrkan kunde begära utträde, något som många gjort de senaste åren när kyrkan blivit alltmer politiserad.
Mycket av vår etik och vår lagstiftning härrör ju från 10 Guds bud som Gud gav till mänskligheten genom Moses i Sinai öknen.
Skolans kristendomsundervisning är sedan länge ersatt med religionskunskap, Koranen har jämställts med Bibeln om man så vill och får allt större inflytande i vårt land. Vad detta på sikt kommer att innebära för vår etik, som vilar på kristen grund, är det ingen som reflekterat över. Lagens tillämpning har ju blivit alltmer svajig, finns det kanske ett samband?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0