Måsar och skator mellan hägg och syren

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder… Men i dag var det liksom inte läge att inta morronkaffet på ljugarbänken med sjöutsikt, nej i dag fick det bli i lusthuset i stället.
Men vi får trösta oss med att det är bra väder för all växtlighet. Och bra väder för mördarsniglarna är det också… Ja, ibland blir jag riktigt mordisk!
Måsen som ligger på sitt tak och ruvar har jag uppsikt över från mitt fönster, likaså herr mås (vem som nu är herre eller fru), de delar i alla fall på ruvningen och på frukosten jag serverar. Det gör också skatan, som sitter i en björk och kommer fram när måsarna har tagit varsin brödbit. Då tar hon en brödbit och flyger iväg med varpå måsarna får fullt upp med att jaga henne. I samma veva kommer björktrasten fram, men jag har inte sett att den får något med.
Bofinken Knut är också med, litet förgrymmad är han allt över när Tigra, katten kommer ut. Likt skatan låtsas hon inte om honom men jag är säker på att finge hon möjlighet skulle det nog smaka fågel med bofink-stek. Men så roligt skall vi inte ha! Ja, det var litet dramatik från djurvärlden och i morgon kommer sommaren, det säger de i alla fall på väderleksrapporten. Och de har väl aldrig haft fel? Eller?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0