Albert och Herberts julstök

Ja, så blev det vinter då… Men det är ju jul. Nä, då läser jag på FB att tomtarna och granen skall ut! De har ju just kommit på plats. Jag som tycker det är så skönt när det är jul!
Varför kan jag inte vara som andra? Ta fram julsakerna första advent och hinna med julmarknader och annat kul i december? Men skulle jag ta fram julsakerna i början på advent skulle det kännas som när Albert och Herbert julstökade. Jag tänker med fasa på en bild som etsat sig fast i mitt huvud, glittergirlanger i skräpet!
Nej här får inte tomtarna och julgranen komma in förrän dan före dan. Då alla papper är sorterade, (vad mycket spännande jag gjort under året), det är fullt av hembränt i frösaboxen – både matbröd och kattor i alla former, julkakor, fönstren putsade, julgardinerna upphängda, kopparen putsad, skinkan och pressyltan kokad och de nytvättade mattorna pålagda. Då är det jul! Och nu plötsligt är den slut…
Nej, jag går nog efter, det har jag alltid gjort förresten, men när jag sade detta undrade min chef om det inte gick att rucka på. Nej, man är som man är, så tyvärr går det inte att rucka rätt.
Förresten är jag nog i onåd hos tomten också. Funderade på julaftonen och beslutade att ställa ut julgröt fastän den var kall. Jag hade ju kokat den för att göra ris a la Malta och det hade det blivit. Men nu var det litet kall gröt kvar som jag ställde ut på ett fat. Den nobbades av tomten… Den skulle förstås ha varit varm med smörhåla.
Nu är vi inne på 2016, ett nytt år. Jag har dock använt julhelgen till att bokföra. Det slår litet olika och är man egen företagare och det går på plus får man räkna med 75 procent i skatt och avgifter. Skatter och avgifter som det krävs både blod, svett och tårar att få ihop till. Så nu får det allt vara helg ett tag till! God fortsättning på det nya året!
Bilden är av en kolibri i det soliga Tucson.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0