Springa ifatt tåget?

Då har jag varit till Uppsala också, mitt i julstöket gick det bort en hel vecka med inläsning och resor. Jag tog bussen till Karlstad för det kan ju vara halkigt och bilen kan ju vara nersnöad när man kommer hem i natten. Det var bara det att det var halkigt för bussen också… och rödljus… och massor med trafik… ”Vi får hoppas att tåget är försenat”, sa busschauffören. Det var det inte.
När jag blev avsläppt av bussen var det rödljus för gångare också… Men tåget står inne, litet långt bort bara. Jag började springa och tåget började rulla. Skall man springa efter ett X2000 behöver man nog heta Bolt eller åtminstone ha någon salva på läpparna. Tungt lastad var jag också med handlingar i väskan och julklappsböcker i ryggsäcken.
Jag gick in på stationen och där hade biljett-flickan gott om tid. Hon rekommenderade Bus4you (gamla Säfflebussen) till Örebro och sedan tåg till Stockholm. Roligt med litet nya vägar! Sedan i Stockholm skulle det gå ett tåg till Uppsala efter litet väntan. Men det skulle också gå ett tåg fyra minuter efter att mitt tåg kommit in. Gissa vad jag försökte mig på. Mitt tåg skulle komma in på spår fyra, passande för Uppsala men det var bara det att det var SLs lokaltrafik som gick från spår 19.
Jag hann fram och hade bara trappan upp kvar, (hissen tog för lång tid) ”går nu” stod det på tavlan. Och när jag kommit upp med väskorna hade det gått så jag fick gå tillbaka och vänta på det vanliga tåget. Ibland är inte marginalerna på min sida…
På hemvägen blev jag åksjuk så fort tåget började röra på sig. Jag tål bara inte X2000! Litet åksjuke- tuggummin räddade mig, men jag såg ut som ett lakan i ansiktet och så var jag rädd för att bussen skulle gått när tåget kom till Karlstad. Det hade den inte utan jag kom lyckligt hem! Men jag är litet öm och stel i armar och ben… Fattar inte varför?
PS. Älgarna hade flyttat till Plattan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0