De sämsta skorna

Skomakarens kärring och hovslagarens märr har de sämsta skorna, heter det i ett gammalt talesätt. Och det stämmer nog för jag brukar ju bokföra åt de båda sönerna, som har varsitt företag, och då är det inga problem. Sedan har jag ju min egen bokföring också… Den blir inte lika väl skött.
Idag har jag i alla fall tagit fram pappren… men vad var det för inbetalning på 381,25 som jag hade fått? Jag letade och letade och till sist kom jag på det. Det är ju precis som att frysa ner ett omärkt paket i frysen. Man tänker, att det där kommer jag väl ihåg och sedan står man där med något som man för sitt liv inte kan begripa vad det är.
I dag har det varit den kallaste augustidagen på 30 år. Den globala uppvärmningen, skulle nog min bror säga… Men det var för väl när värmepumpen kom på igen annars hade man nog behövt vantar vid datorn.
Tornsvalorna har jag inte sett till sedan de första dagarna i augusti. De reste nog till söder tidigt i år. Har de en förmåga att förutse vädret? Och vilket sinne använder de då? SMHI skulle behöva det sjätte… Men några som inte ser ut att frysa är våra nya husdjur. Hararna, som kommer och äter klöver och äppelkart… Jag fotade denne lille jycken i dag och bakom honom kommer kompisen hoppande, men han ville inte vara med på bild.
Läget i världen är inte så mycket att tala om. Inte så mycket positivt att säga i alla fall. Här i Sverige bränns bilar och väldigt många lämnar en kyrka, som tar avstånd från kristna symboler trots att den västerländska lagstiftningen faktiskt vilar på kristen grund med kristen etik. Det var först år 2000 som stat och kyrka skildes åt. Och etik har jag läst…
Moral och etik, brukar det slarvigt sägas. Men moral eller brist på moral är vårt handlande och etiken är beskrivningen av detsamma. Jag tror att de båda är nutida bristvaror.

Kommentarer
Postat av: Inga Magnusson

Visst var kylan igår märklig, trodde det var fel på termometern som visade 4,6 grader den 10:e augusti.

Det märkliga avståndstagandet från vårt kristna arv förstår jag inte. Som du påpekar så är religionen mer än en religion, den är grunden för våra värderingar uttryckta i lagstiftning.

Fin är haren!

Ni får ha en bra dag!

2016-08-11 @ 06:47:37
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0