Oro, soluppgångar och månsken

Vi har det allt bra vackert i vårt land! Rodnande soluppgångar och månsken nattetid. Att åka skridskor i månskenet låter som en barndomsdröm men här har vi öppet vatten utanför iskanten, så det är nog inte att rekommendera.
Men det rapporteras om oroligheter även här. Jag kommer att tänka på i våras när jag och min dotter var i Tucson och träffade en av medförfattarna i min kommande bok ,"Mysteries of Consciousness", Amna som är barnläkare och professor i Sudan. Amna var islamist, hon tog avstånd från det extrema men förklarade att halva Europa var islamistiskt och att det skulle bli hela Europa.
"Ja, till Sverige får de gärna komma, bara de anpassar sig", sa min dotter. "Nej, nej, en islamist kan inte anpassa sig, för oss gäller koranen", sa Amna.
Diskussionen tog fart. Jag hade faktiskt tänkt göra något annat den dag jag var ledig efter konferensen… Så kom jag på det, "det finns bara en Gud oavsett vad vi kallar honom, Allah eller något annat sa jag". Alla blev nöjda och frukosten kunde avslutas.
Vi har i vårt land rätt många flyktingar för vilka koranen och deras tolkning av densamma är viktigare än svensk lag. Sunni och shiamuslimer som är i fejd med varandra blir inte vänner bara för att de kommer till Sverige. I många fall är deras tro rent medeltida i våra ögon (speciellt kvinnliga) och i fredspristagarnas kloka ståndpunkter, som Malalas. Flickor har rätt givetvis till utbildning, könsstympning är inget vi önskar och hedersmord har inget med vad vi kallar heder att göra även om det finns islamister också i svenska regeringen.
Så mycket som 80 procent av journalisterna är vänsterinriktade. Således kommer islam före Israel i media. Brott mot israeler ges inte samma uppmärksamhet, trots att Israel är mellanösterns enda demokrati "kärleksbombas" inte skändade synagogor. Inte kyrkor eller missionshus heller ges så mycket uppmärksamhet. Hakkors kan spridas. Men hakkors på moskéer? Jag fattar inte den politiska bakgrunden.
Bussen i Grytan var en logisk följd av migrationsverkets ansträngningar, det är inte de fattigaste och mest behövande från krigets Syrien som kommer hit utan de som haft råd att köpa sig en plats hos flyktingsmugglarna. Flest män. Den syriska kvinnan som pratade sa ju helt riktiga saker. Den svenska integrationen fungerar inte! Om detta måste vi prata! Läs också gärna vad Per Gudmundson skriver!
Kärleksbudskapet "Allt vad i viljen att människorna skall göra er skall ni också göra dem", samma budskap hämtat från 13 olika religioner, såg jag på en TSC- konferens någonstans i världen. Låt oss klokt handla efter detta!

Kommentarer
Postat av: Inga M

Vi behöver en faktagrundad debatt om flyktingmottagningen i Sverige. Det har varit svårt att få till och fakta presenteras inte i lättillgänglig form direkt. Ett exempel är att på Invandraverkets hemsida så slår man i statistiken ihop ensamkommande flyktingbarn med adoptivbarn från andra länder, arbetsinvandring och flyktinginvandring redovisas inte var för sig osv Och att vaska fram vad som eg. är anhöriginvandring är svårt. Kostnader redovisas inte. Utan fakta i botten blir det mest blaha och lösa tyckanden, frågan blir utlämnad till svallande känslor som råder för tillfället, inte så mycket långsiktig klokskap. Ja, det är ett svårt läge på många sätt.

2015-01-04 @ 14:39:04
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Ingrid Fredriksson

Helt rätt, Inga! Så är det!Försökte ändå skriva litet om situationen, så neutralt som möjligt. Helt klart är dock att integrationen inte fungerar.

2015-01-04 @ 21:49:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0