Petter Katt och Urtanterna

Det var soligt och vackert i dag, åtminstone när man satt inne och tittade ut. Väl ute blåste det litet kyliga vindar. Men det är väl bra, med tanke på att det är Petter Katt-dagen i dag.
Dagen firades i äldre tid till minne av att aposteln Petrus tog säte på en biskopsstol i Antiokia. Dess latinska namn har varit Petrus cathedraticus, men i almanackorna förkortades det till Petr cath. Det folkliga namnet blev Petter Katt. Ett vanligt talesätt har varit "Petter Katt kastar den heta stenen i sjön". Med det ville man varna för att isarna började bli osäkra.
Ja, här är de allt osäkra, för det är ingen is alls!
VM går för fulla muggar i Falun, eller i fjällen, som det numera heter… Stort GRATTIS till damerna som fixar medaljerna! Marcus Hellner blev visst litet sur på Blomkvist, som hade litet synpunkter på åkandet… "Han sitter ju bara i sin stol". Efter ett lopp, när det värker i hela kroppen och medaljerna har gått en förbi på sista sträckan är det nog lätt att bli litet irriterad. Jag kommer ihåg en historia från Sixten Jernbergs tid, om det var Sixten eller någon annan skall jag väl ha osagt, men landshövdingen var framme direkt efter ett lopp och frågade hur det kändes. "Åk själv, gubbjävel, så får du känna", blev svaret. All heder åt Marcus!
Clarorna, Årjängs kvinnliga företagare, har haft årsmöte. Tyvärr slutade vår ordf. Inger Fjällman Sedvall och vår kassör Anette Eriksson. Vi har bara att tacka dem!
Vi får också tacka Urtanterna som underhöll till kaffet! Vilket kroppsspråk!
Som ambassadör för kvinnors företagande brukar jag berätta när jag skulle åka tunnelbana i San Francisco och inte visste vad stationen jag skulle till hette. "Vet man inte åt vart man ska kan man åka åt vilket håll som helst." Sa biljettflickan. Då kände jag mig precis som Alíce i Underlandet som frågade katten om vägen. "Vet man inte vart man vill komma spelar det ingen roll vilken väg man tar", svarade katten.
Därför måste vi ha ett MÅL och veta vart vi ska! Jag brukar trycka på att det gäller att handla när idén kommer. Då har man chansen att starta företag. Och vi vill ju bli ännu fler Claror! I den sanna entreprenören Clara Johanssons tecken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0