Försommar i paradiset

F-Ö-R-S-O-M-M-A-R, och vackert väder. Sjön ligger spegelblank och daggen i gräset glimmar. Allt är tyst. Att vakna en fin majmorgon i Sillerud är nog som att vakna i paradiset.

Måsen har nog beslutat sig för att bygga på taket, där han nu ligger. Om han har några ägg ännu är väl ovisst, men läget var nog ganska bra ur en mås synpunkt. Hit upp kommer inga rävar! Djuren som går runt omkring är ofarliga och det är faktiskt människorna också. Ja, jag tror han har bestämt sig!

I dag har jag skickat ett par, tre mail till mina medskribenter, det är alltid roligt att höra från dem. Nu var det den fine Alexander Graur från Italien som hade vidarebefordrat brevet till sin kompis Giuseppe Vitiello och ville ha några kort från Tucson. Nu gick de iväg, tror jag. Annars är jag inget data-freak, jag kan inte "packa" bilder så att de tar mindre plats. Det kan data-sonen, så det är ju bättre att låta honom göra det än att försöka själv. Jag är ju minsann lat också!

Djuren, vår bonde-sons Highland Cattle, har legat länge, det brukar de göra utom Blondie förstås, som tillhör "Katrineholms-damerna". Hon hör inte till dem som får äta först men när de andra har ätit går hon till balarna och smörjer kråset. I går kväll fick hon morötter, ja sådant jag rensat bort och tvättat noga. Liksom potatisskal. Hon vet så väl när jag lockar på henne: Blondie, Blondie! Men hon vet också att är Miss Piggy eller någon annan i närheten snor de bara det goda. Tänk vad viktigt det är för kor att ha ett namn! Tänk er själva om vi bara skulle heta ett nummer! Nej, Blondie, Miss Piggy, Tingeling, Ida, Kajsa och alla de andra skall det vara!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0