Vårdag med marknära ozon

Vilken fin vårdag, med sol och soldis, marknära ozon som bildas bland annat när solljuset möter bilavgaser eller några andra kväveoxider, NOx. O2 + O = O3, ozon, kommer jag ihåg från miljömedicin. Jag kommer också ihåg ozonhålet över Arktis förorsakat av bl a freonerna och att ozon var något som var bra "ovan där", alltså i stratosfären, men inte bra här nere.

Ozon på hög höjd skyddar oss från skadlig strålning medan marknära ozon kan ge oss huvudvärk pg a den ökade joniseringen av partiklar i luften och är skadligt för växter och djur. Det hindrar fotosyntesen och skadar vattenbalansen hos växter, och reagerar med slemhinnorna i luftvägarna hos oss människor och (andra) djur.

Men har ni tänkt på vad mycket lättare allt går när det är solsken? Då får vi plötsligt lust att göra en massa saker… Jag kände behov av att hämta litet D-vitamin, så jag tog upp min joggning igen. Det brukar ju gå så bra att vara riktigt lat under vintern men nu gick det ju inte att skylla på snöiga och isiga grusvägar längre… Men vad konstigt jag tyckte att jag hade motvind både fram och tillbaka!

Jag mötte en massa bilar både när jag sprang bort och likadant på hemvägen. Det såg ut som jägare och hade mycket riktigt varit rävjakt. Såg ett foto på jaktlaget med bytet, en stor räv, framför Tjolitta. Frågan tyckte jag var okej för ett jaktlag också: "När blir det köttutdelning?"

Nu har jag fått min "hackade" sida återställd. Det försvann ett par blogginlägg från www.ingridfredriksson.com men de finns ju på ingridfredriksson.blogg.se Jag kan bara inte begripa vad det är för nöje med att "hacka" sidor från gamla tanter ? Det är sådant där jag inte förstår…

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0