Sudan och 1001 inventions



Hälsningar från Arizona och Sudan, ja det blev litet att svara på innan jag fick en heldag med utställningar och shopping, tack Clarorna!

Först besökte vi Sandgrund och Lars Lerins utställning. Lars säljer böcker också, så att han skall slippa sälja sina målnngar, som han fäster sig vid. Detta och mycket mera fick vi veta av den professionelle guiden.

Efteråt gick jag till Mitt i City. Vilken oas, där kan man handla nästan allt! Jag åkte upp till clas ohlson, träffade på en expedit och frågade efter kameror, för min hade ju legat i väskan som blev stulen i Kungsträdgården. Jodå, det hade de. Men vilken skulle man välja? Ringer och frågar min bror (datasonen var säkert upptagen med någonting annat) och fick tips om zoom och megapixlar. Det blev en litet tjockare kamera än de tunnaste men den var i alla fall godtagbar.

I dag skulle jag pröva den. Glad i hågen gick jag ut och tog ett par kort. Men hur fick man ut dessa ur kameran? Det hade varit en skiva med, men det hade ju gått bra ändå... Ringer brodern... Jodå jag fick allt köra skivan, registrera mig och allt. Sedan verkade det gå bra att få korten till datorn. Skall allt kolla om det går att få ut dem också!

Naturligtvis blev det besök i "mina" affärer också. Blev ett par naturvita blusar med brodyr i halsen. Sedan gick jag tillbaka till museet och såg på den fantastiska utställningen "1001 inventions". Jag hade nästan tänkt skippa denna sedan jag läst att muslimerna uppfunnit flygplanet också, men som tur var kom jag över det. Okej, de får väl ta äran åt sig för detta och litet mer då... Det var en mycket påkostad utställning som visade hur forskare med olika trosuppfattningar gjorde banbrytande upptäckter och byggde vidare på äldre kunskap från egyptierna, grekerna och romarna. En stor bild visade Taj Mahal, där jag var i våras.

Jag är i alla fall glad över att jag övervann mitt motstånd och såg den påkostade utställningen. Det är ju ingen tillfällighet att den visats i London, Istanbul, New York, Los Angeles, Doha, Washington Dc och nu är den i Karlstad...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0