Bokmässa och för kärleks skull

Vilken härlig bokmässa! Jag hämtade Marja i Myrom hemma i Fjöle på morgonen. När man åkt över Skassåsbron mot Arvika, ligger Värmlands minsta Konstmuseum på vänster sida av vägen. Där stod den mossbeväxta julbocken med sin släde, där stod en rostig herrcykel med en korg på pakethållaren och i mossan i korgen stod det en brun flaska, urdrucken för ett halvsekel sedan, minst... Där var taxens hus, med skiffertak och en krona på taket. Ja, han är kunglig taxen, men i dag var han inackorderad för nu skulle Marja med mig till Karlstad.

Marja tog mig med in på visning också. Å, vilka fina tavlor! I öppningen på det gamla hörnskåpet var en tavla som nästan tog andan ur en. Och böcker på klaffen till den gamla skänken. Ja, där låg Rosa i fint sällskap! Och i köket hängde brödkakor på stången över spisen... Hon bor allt fint Marja!

Marja hade målat "Rosa Lyckans ko", på ett lakan, som vi hängde upp på en skärm bakom bokbordet. Sedan signerade hon böcker genom att rita ett valfritt motiv i varje bok. När jag signerar blir det ju bara genom ett slarvigt skrivet namn...

På vårt framträdande skulle Marja måla live och jag prata, sedan hade vi lotteri på tavlan. Men Marja målade ju så fort och tiden räckte till för det jag skulle säga också, så vi fick faktiskt tid över... Vi hann t o m dra vinnaren till den fina tavlan, som givetvis föreställde en ko, böcker och en karl som låg på rygg och läste.

Som vanligt var det en mycket trevlig bokmässa - med många möten, bl a med författaren av "Cirkelns Kvadratur Geografiska avstånd som naturserietal och harmonierande tonfrekvenser över Europa, med anknytning till Cheopspyramiden i Giza". Ett annat spännande möte var med Erena Rhöse, flickan från Aotearoa, på Nya Zeeland. Hon hade fått lära sig allt om maoriernas gamla kultur innan hon gifte sig med svensken Bo och blev svensk. Ja, vad gör man inte för kärleks skull?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0