Fimbulsvinter och Ragnarök

Det har ju varit så mycket roligt här hemmavid nu, så jag måste ta en paus från Indienresan.
Först var det Ambassadörer för Kvinnors Företagande som träffades i Stockholm och sedan fick jag förtroendet att hälsa våren välkommen på Hembygdsgården.
För tre veckor sedan, när isen låg tjock och tjälen var meterdjup trodde jag att det var fimbulsvintern som hade kommit och vi bara hade att vänta på Ragnarök. Men det blev vår i år också! I maj kommer björkarna att slå ut och göken att gala ända tills ”han första hässjan ser, då galer han ej mer”. Men, bönderna pressar ju gräset i stora vita balar numera, så göken får inte se några hässjor utan nu blir det nog ko-ko hela sommaren.
Sedan berättade jag om mina mostrar och morbröder som slagit sönder en fönsterruta och inte vågade tala om detta för morfar som låg och vilade middag på kökssoffan. ”Det är allt väldigt vad göken låter nära”, tyckte han då. Tror jag det, det var ju direktkontakt!
Sista veckan i maj tills första veckan i juni kommer tornsvalorna från Egypten och Indien. De är här i tre underbara månader som vi har framför oss. Då är det sommar!
Men skulle det regna skall vi inte vara ledsna för det. I Arizona är det 350 soldagar om året, 351 om det är skottår, där behöver de inte klippa gräset, för det finns inget gräs. Inga sjöar och floder heller, inte ens en liten bäck. Vi skall nog vara glada att det regnar ibland, att vi får bo i de glittrande vattnens land, som landshövding Rolf Edberg skrev om Värmland.
”Å käringa går å mårker och planter skott i bårker, ja vårn ja, ja vårn ja dä ä e härlig tid”, skrev Gustaf Fröding. ”Det forsar och det porlar i skogens alla vrår, det kryper och det flaxar bland buskar och bland snår och tomtebarnen jublar i glädje huvudyr, så mor får rent omöjligt att hålla dem i styr”, Elsa Beskow. ” Och benen blir fulla av spring”. Ja, många diktare har skrivit om våren.
Jag kommer att tänka på Klara på Klockaregården och dikten ”Att bli gammal”
”Att bli gammal det är att glömma
det som hänt i dag och i går,
men bevara i minnets gömma,
glimtar från tidiga år,
såsom barndomens enkla lekar
med grankor och tallkottsfår”.

Ja, så är det. Vi kommer ihåg vad som hände när vi var små, men vad som hände förra veckan det är helt borta för mig i alla fall!
Sedan berättade jag om hur jag lurat hjärnan… och avslutade med vårtalet!
Jag läste den dikt mamma hade skrivit och läst en valborgsmässoafton på Hembygdsgården i Svanskog på 1960- talet. Den passade lika bra i Sillerud denna valborgsmässoafton.
”Man håller så många vackra tal till våren,
Men det vackraste talet håller våren själv.
Den talar så att alla förstår den,
Kanske med ett viskande prassel i snåren
Eller vårflodens brus från en frigjord älv”.

Det var fem verser som avslutades med ett fyrfaldigt leve för våren. HURRA, HURRA, HURRA, HURRA!
Nu är det vår!!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0