Kallt så att smågästerna fryser ihjäl

Hem från Indien.Flyger först över jordbruksmark. Sedan blir det över Himalaya, vita fjäll med mörka streck. Oj, nu kom de närmare… Förmodligen var vi över en av topparna toppen på Himalaya. Jordbruk i dal, sedan vita fjäll igen, gula floden? Ja, en flod var det i alla fall. Vattnet slingrar sig medan vägarna är raka. Litet bebyggelse sedan berg, berg och några hus, gröna fläckar mellan bergen, gröna sluttningar, sjö, (rund), samhällen, Islamabad skulle vi flyga över. Sen mycket vägar, samhällen och sjöar under oss.
Jordbruk sedan stad under oss. Jag ser de gröna fälten och de bruna. Sedan blev det berg och öken. Öken, öken, länge varade det med öken som försvinner i molnen.
Nu klarnar det, över ett snöigt Ryssland. Platta och tydligt åtskilda åkrar med träd mellan. Perm, Kazar och Novgorod flög vi över. Vi flög norr om Moskva och söder om Ladoga. Skog och sjöar – vi var på väg till Helsingfors!
Jag hade en granne på flyget, en indier som hade sin fru på Filippinerna och skulle till Trondheim. Du är läkare sa jag! Självklart var han det!
Så landar vi i Helsingfors, men min romflaska fick jag inte ta med mig. Man fick liksom inte föra in skattefritt i EU så jag blev rekommenderad att checka in en väska med flaskan i till Stockholm. Huvaligen, inte gå på transfer utan checka in på nytt. Men jag fick göra det på egen risk för jag skulle ev. inte hinna. Jag tog chansen! Det gick bra! Tack alla snälla människor som lät mig gå före!
Arlanda, väskan och Arlanda Express. Där tar jag upp telefonen som jag laddat i Delhi. Tomt batteri! Fick låna en telefon av snäll finländare och ringa hem och tala om att jag kommer klockan 22:00 till Karlstad.
På Arlanda ramlar jag med min packning i rulltrappan. Men det gick bra. Låser in alla väskor på rätt ”nivå” och går ut på stan. Jag tänkte ju att jag skulle köpa den fantastiska skinnimpregnering en doktor i skinn gjort reklam för när jag åkte till Indien. ”Doktor” fräste affärsinnehavaren, ”nej den skojaren bara luras och stoppar pengarna i egen ficka, det är jag som äger affären” och impregneringen var slut.
Jag tar ut pengar i bankomaten, växlar tillbaka mina rupies för 87 kronor, men de kändes litet använda ut. Dollarna och euron behöll jag. Går tillbaka till järnvägsstationen och får hjälp ut till spår 11. Men här håller jag på att frysa ihjäl! Det hade varit + närmare 30 grader på morronen och nu var det – 10 och snålblåst!
Äntligen kommer tåget! Jag satt bredvid en tjej från Katrineholm och berättade något av min historia och visade några bilder för henne. Hon kände sig privilegierad över berättelsen. Roligt!
Maken möter i Karlstad och halv 12 på kvällen var vi hemma. Väskorna med kläderna får vila ute och kläderna jag har på mig likaså för jag tar ett varmt bad och tar på mig rena kläder, utan smågäster. Det var så kallt ute, så de frös säkert ihjäl!
Jag är lyckligt hemma efter en fantastisk konferens!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0