Helkroppsmassage...

Rena High-Chaparall hemma i Värmland i dag, men jag var ju inte riktigt klar med min berättelse från Indien.
Det knackar på dörren. Portiern kommer in och frågar om jag vill ha öl, eller två och vodka. Nej tack, ingen vodka, men en öl skulle nog smaka bra. Kommer in med två öl och vill ha 500 rupier. Få se två äpplen 80 rupier, en klase bananer 50 rupier, tåget de 20 milen från Agra och Raja Ki Mandi 65 rupier. Det tar nog litet tid att lära sig vad allt kostar…
Tar en cykelriksha till Red Fort, men det var ju stängt så jag kommer inte in. Tar en cykelriksha en tur i Gamla Delhi, där jag ser ett jättefint halsband på ett ställe men då var jag så irriterad på den som körde att jag inte brydde mig om att be honom stanna. Tar en Tuck-tuck tillbaka till hotellet och går sedan ut till vin och spritbutiken och köper 2 x 2 dl whisky till present när jag kommer hem. En västerländsk man varnar mig, var det något fel på spriten här? Nej, han trodde naturligtvis att jag skulle gå ut på stan och dricka upp det själv… Och då hade det nog funnits anledning att varna.
Tisdag, hela dagen i Delhi. Först till Sai Babas Tempel med Tuck-tuck. Men det var ju inte den riktige Sai Baba! Tar av skorna och går in. Det var svastikor i hörnen! Det måste jag tala om för min dotter! Får blomma, gul ros, som jag sedan återlämnar. En man protesterar över mina bara ben, drar dem under mig och så ut igen. Tuck-tuck till Lotusblomman, det nya templet byggt i marmor i form av en lotusblomma, där var allt var rent och fint. Tar av skorna innan jag får gå in. Behöver toalett –den indiska maten – kommer in på en Europisk toalett, frågar efter papper, det finns inte bara vatten…
Tar taxi till Red Fort, killen stannar vid affärer men jag är inte intresserad. Stannar också vid minnesplatser osv. så att jag får ta bilder. Kommer så småningom till Red Fort, ja, det var ett Red Fort i Agra också men detta skulle vara större. Tvåhundrafemtio rupier kostar entrén. Betalar med 20 $ och får rupier tillbaka. Här var det museer och försäljare och litet av varje. Ett par killar ville bli fotograferade tillsammans med mig. Ekorrarna låter sig fotograferas, de var mindre rädda här. Köper ett par snapsglas med Taj Mahal på.
Chaufförerna överfaller mig, till slut slår jag ut med händerna och ryter ”lämna mig ifred!” Försöker hitta till Old Delhi, och det fina halsbandet jag såg dagen innan, men det är förgäves. En man ligger och sover bakom en bil hans hund ligger under bilen. Här såg det allt litet ruffigt ut. Försäljare som säljer gamla elmotorer, ser ut att vara sen 50-talet, gamla kylskåp och Gud vet allt. Ger till slut upp och tar en cyckeriksha, som åker runt i hela Old Delhi. Till slut får han klart för sig att det är en guldsmed jag söker och åker på en gata med bara guldsmeder. Men det var ju inte rätt.
Ger upp till slut, betalar honom 200 rupier men han vill ha mer, får några slantar jag har i myntfacket och jag tänker åka metron ”hem”. Går fram och tillbaka. Kommer så småningom till Airport Express, men då får jag ju lösa biljett till flygplatsen även om jag går av i Delhi, kostar 150 rupier. Jag går upp igen, det får bli en Tuck-Tuck ”hem” för 200 rupier.
In kommer portiern och erbjuder helkroppsmassage. –Är det på hotellet? –Nej, utanför. Jag tackar vänligt men bestämt nej och säger att jag skall gå och lägga mig för jag skall upp tidigt. Återigen, när jag klätt av mig för att duscha, knackar det på dörren. Sveper in mig i en handduk. Det är givetvis portiern igen som nu skall ha numret på TV boxen. Han skriver länge och väl och sen frågar han återigen om jag inte vill ha helkroppsmassage. Nej, tack!!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0