Raja Ki Mandi och Taj Mahal nästa!

Denna vecka bär det av till Indien, New Delhi, Agra med Taj Mahal och Dayalbagh. Men det kommer att bli en lång dag när jag åker, tidigt på morgonen skjutsas jag till Karlstad, sedan tåget – och vi får verkligen hoppas att det går som tåget – för sedan har jag dagen inbokad i Stockholm och 17.30 går flyget. Jag är litet orolig för den korta tiden i Helsingfors, så när jag klockan 20 sitter på planet till Indien kommer jag att känna mig nöjd.
Framme på Indira Gahndis flygplats gäller det att få ut väskan – om den hunnit med rätt plan förstås- annars får jag väl ta en natt på hotell nära flygplatsen och vänta tills nästa dag innan jag tar tunnelbana till järnvägsstationen. Där får jag försöka komma till turistbyrån på andra våningen och lösa biljett till Raja Ki Mandi. Det är en sträcka på ungefär 20 mil, men tåg lär vara det bästa sättet att ta sig fram, för med bil är det mycket i vägen även på motorvägen, som t ex åsnetransporter.
Det skall i alla fall bli spännande! Jag fick email från Arizona, Tyskland, North Carolina och Indien en dag här i veckan. Från Dayalbagh fick en skrift från 1975, om hur man hade löst försörjningsproblemen genom att alla människor, oavsett titel eller rang gått upp 3:30 varje morgon och efter bönen gått ut och jobbat på fälten innan man gick till sitt arbete. Vid den tekniska skolan i Dayalbagh fick unga män lära sig att starta industrier för som man sade ”the destiny of India is being shaped in her classrooms”. Kanske något för folkpartiledaren att lära sig av?
Själv har jag dock ingen lust att gå ut på fälten och jobba innan konferensen börjar. Dels vill jag sova på morgonen och dels är jag rädd för ormar…
Jag fick också ett email som talade om hur Nobelpristagaren Richard Ernst besökt universitetet i Dayalbagh och talat om att detta var ett unikt universitet där vetenskap och andlighet gick hand i hand. Ja, det skall verkligen bli en mycket spännande konferens!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0