Inspirerad av Inspire

Denna vecka har jag haft kontakt med folk från i princip hela världen. Jag har fått "signed release" från många av medförfattarna i "Essays on Consciousness". Och professorn i neurobiologi från universitetet i Salzburg, som jag inte hört något ifrån på ett tag, skall vara klar med sin uppsats till jul. Jätteroligt!

Men litet pirrigt känns det allt! Kommer jag få allt klart och skickat till McFarland i North Carolina före deadlinen? Varför måste man oroa sig så? Varför kan man bara inte glädjas åt att ha en ny bok på gång och ha ett kontrakt klart med ett förlag?

Glädjande var det att få tidningen Inspire med en hel sida om Rosa och mig. Inspire överraskade också genom sin höga kvalitet, de skriver både om vetenskap och andlighet. Helt klart går de hand i hand!

I julhälsning från Allan Emrén, Ph.D, och en av medförfattarna till "Essays on Consciousness", kan man läsa att man vid utgrävningar i Babylon funnit en lertavla där Betlehemsstjärnan, den stora konjunktionen mellan Jupiter och Saturnus år -7 finns beskriven. Enligt astrologin betydde detta att en framstående härskare föddes. Planeterna rör sig genom tolv stjärnbilder som var och en representerade ett geografiskt område. Den här gången var det Palestina!

Jesus föddes alltså inte år ett. Josef och Maria var fattiga när Jesus föddes, men blev sedan rika. De tre vise männen kom aldrig till stallet. De var lärda män, troligen utsända av Parter-rikets härskare. De visste att jorden var ett klot och kunde beräkna händelser på himlavalvet åratal i förväg.

Julen är felplacerad, och likaså vår tideräkning. Men vad spelar det för roll? Årtalet är bara en siffra och vi behöver en högtid när årert är som mörkast. Så skriver Allan Emrén. Visst har han rätt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0