Idé och Mål

Mörker, mörker och åter mörker... Men så är ju november snart tillända och adventsljusen skall tändas! Då blir det ljusare. Ljusare blir det också när snön kommer, även om jag precis inte väntar på den.

I lördags var jag som Ambassadör för kvinnors företagande inbjuden att tala på Årjängs Gymnasieskola. Jag skulle prata om ämnet "Våga/se möjligheter till att starta eget företagande i glesbygd" och gjorde detta utifrån egna erfarenheter. Jag berättade hur jag bildat mitt första bolag och anställt mig själv sedan jag gift mig med en entreprenör på den tiden när skatten på egenföretagande kunde uppgå till 102 procent och hur jag som landstingsledamot ville lära mig mer och läste in en mastersutbildning i folkhälsovetenskap.

Under kursen i miljömedicin pratades om elektroniken – vårt nya problemavfall för den är så komplex. Väl hemma fick jag se min son tillverka kretskort på spisen – då ramla polletten ned. Det blev en av Sveriges första elektronikåtervinningar, Return AB i 12 år. Vi for på mässor och vi växte och växte. Ett år skrev jag 28 kontrolluppgifter. I en valrörelse var det en grabb på gymnasieskolan som kunde allt om billjud, men inget om företagande. Inget värre, sa jag. Det kan jag. Så jag bildade ett bolag till. Men det var 50.000kr- bolag och så kom då påbudet att det skulle vara minst 100.000 kr i aktiekapital. Nu är det ju 50.000 igen. Jag fundera och fundera. Var skulle jag få 100.00 från? Men så kom jag på råd. Return hade pengar och köpte 50.000 i andra bolaget. Det andra bolaget köpte nyemissionen i Return, Så vips hade jag två 100.000-bolag utan att det kostat mig fem öre. Hmm, hmm, sa revisorn, som inte var av det kreativa slaget.

Det viktigaste för att starta företag är att ha en idé, att veta vart man vill!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0