Hemma från kaktusar och skallerormar


Nu är jag lyckligt hemma från en fantastisk konferens i Tucson i Arizona. Jag vaknade kl fyra på morronen när jag startade min resa mot Tucson. Klockan blev 12, lokal tid, (nio timmar efter oss) innan jag väl var framme på hotellrummet, men jag kom i alla fall upp på måndag morron och fick lyssna på Alexander Graurs fantastiska föredrag.

En del minnen kommer man alltid att bära med sig som Susan Blackmores utfall mot Deepak Chopra, som ligger etta på försäljningslistan av böcker i USA. "Detta är inte vetenskap", sa Susan, men Chopra hade tydligen öron som en krokodil och tycktes inte höra detta.

Det var i alla fall varmt och skönt i Tucson - utom en dag när det faktiskt regnade. Tucson har ju annars 350 soldagar om året, så man behöver liksom inte klippa gräset där inte. Men den dagen det regnade på morronen kändes det faktiskt litet kyligt. "Detta rum är det kallaste på hela jorden", sa en deltagare om stora möteslokalen, luftkonditionerad till max.

Uttagsautomaten på hotellet var ur funktion, så jag fick en karta och skulle gå ner till nästa automat och ta ut pengar. På vägen ner ligger en raklång orm, helsvart var den, alltså ingen skallerorm utan troligen en kingsnake, fick jag veta senare.

Jag frågade amerikaner vad de tyckte om valet, men de flesta var inte speciellt intresserade. Att hälsoförsäkringen skulle gå igenom var det ingen som trodde, för det var för starka krafter emot. Menas Kafatos, vars bok jag fick och ett löfte om att han skulle skriva ett kapitel i min bok, bodde i Kalifornien där alla var republikaner. Gemensamt för samtliga var dock att ingen verkade ha något större förtroende för politiker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0