Oxveckor och Bisfenol A

Även oxveckorna bara rusar iväg, nu är ju januari snart slut också. Jag tyckte annars att det lät så bra med oxveckor, då skulle man minsann hinna med att få något gjort. Men när solen kommer stickande får man en aning om att även denna vinter kommer att ta slut.

 

Det är i alla fall skönt att vindarna vänt så vi har en mer normal vinter nu än före jul och i fjol vinter.

Då var det inte ett enda väderomslag med plusgrader på hela vintern. Vägen behövde inte sandas en enda gång. Nu har det varit glashalt och Yngsjöbroddarna var slut på apoteket.

 

David Alff på förlaget i USA har inte varit nåbar denna vecka så jag har inte fått svar på mina frågor – om det räcker med e-mail eller om det skall vara mail, vanligt brev med posten eller hur ”permissionen ” skall se ut. Om ”exclusive” behöver skrivas ut eller inte.

 

Man kan ju alltid se på TV. I går kväll såg jag ett intressant program.  Det handlade om epigenetik, cellminnen sedan flera decennier tidigare och hur vår livsstil kan stänga av och släppa på gener. Bisfenol A exempelvis, finns plast och även i nappflaskor och är östrogenliknande, det gör att flickor kommer i puberteten tidigare. I USA och Japan är nappflaskor av plast förbjudna, däremot är det fritt fram inom EU. En vanlig nappflaska värmd i mikrovågsugn kanske inte är det bästa för våra barn?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0