Vasalopp och välgörenhet

I dag har det varit vackert väder. Solen värmer även om det är minusgrader i skuggan. Men solens värmande strålar tyder på att det skall komma en vår, en vår när all snö skall tina bort. Jag och Tigra (lillkatten) satt på trappan och solade oss i dag efter vasaloppet.  Ja vi hade ju bara sett på TV. Tänk, jag kände faktiskt på mig att Jörgen Brink skulle vinna.

 

Jag får mer och mer papper på skrivbordet. Och Röda Korsets medlemsavgift som bara inte blir betald.  Det tar liksom emot. Jag vet ju att Röda Korsets insamlingar sker helt ideellt av många, många hedervärda människor. Sedan fördelas biståndet till Röda Korset eller Röda Halvmånen på orten. Det kommer alltså de behövande till del. En jättefin ide´ med duktiga medarbetare. Men alla omfattas tyvärr  inte av detta hedervärda tänkande.

 

 En tjänsteman roffade åt sig av Röda Korsets pengar genom att skriva falska fakturor och ordföranden tycks inte ha allt för mycket ideellt tänkande. Hur kan man annars i en ideell organisation ta ut en sådan lön för ett deltidsarbete?

 

Ja, det är ju inte han själv som har beslutat om detta, utan folket runt omkring. Jag är glad att jag inte sitter i den församlingen för då skulle jag nog må illa eller bli mer obekväm än jag någonsin varit.

Men nu är det ju medlemsavgifterna som går till kostnader som löner och sådant. De insamlade medlen går som sagt oavkortat till vad de skall. Lägg gärna en rejäl slant- en som inte skramlar i bössan , det tänker jag göra. Men medlemsavin ligger kvar på skrivbordet – obetalad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0