Smörblommorna plockas

I går plockade jag smörblommorna.  Varje år – i de första juniveckorna – brukar jag plocka smörblommor att lägga på det gamla skåpet. Det har numera blivit en tradition som jag lärt mig av min mor. Men då var det innan midsommar man skulle plocka blommorna. Det finns ju så gott om smörblommor numera, men de lågväxande som lyser så kraftigt gult tror jag man skall undvika om det skall lysa gult och vara fint hela året. Jag hoppas jag har fått rätt smörblommor i år! Och det är inte litet jag plockar heller!

 Jag skulle ju berätta mer om ”transplanterad personlighet ” också.  Här är ett exempel , där det verkar som om den unga kvinna som tog emot hjärtat även tog emot en del av donatorns minne:

En 18-årig kvinna fick sitt nya hjärta från en jämnårig musiker, som själv skrev musik och texter. Kvinnan träffade senare musikerns föräldrar, som spelade hans musik för henne. Trots att det var första gången hon hörde musiken, kunde hon sjunga med i texterna, som om hon hade hört dem förut. En av sångerna hette ”Danny, mitt hjärta tillhör dig” (originaltitel: ”Danny, my heart is yours”) och den unga kvinna som hade fått hans hjärta hette ironiskt nog Danny.

Det är dock inte bara minnet och personligheten  som verkar sätta avtryck i hjärtat. En del patienter som genomgått hjärttransplantation återupplever donatorns dödsögonblick gång på gång:

En 56-årig lärare upplevde som enda anmärkningsvärda förändring efter transplantationen att han både dag och natt hade en syn där han såg Jesus framför sig. Därefter såg han en skarp ljusglimt och kände intensiv värme i ansiktet. Hustrun till den 34-årige polis som donerade hjärtat berättade att mannen dog i tjänsten, då han skulle gripa en narkotikahandlare och på nära håll blev skjuten i ansiktet. Den förmodade gärningsmannen hade långt hår, uttrycksfulla ögon och påminde på det hela taget om Jesus. Läraren som tog emot polisens hjärta återupplevde i sina drömmar det sista synintryck som donatorn hade haft innan han dödades.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0