Jag har hämtat korna

I går var jag till Marja i Myrom och hämtade korna. Helt otroligt, där var min barndoms kor, Rosa , Julla, Stjärna, och Bella samt Disa, som var född den tredje februari när Disa har namnsdag.

 

Rosa var egentligen en lysningspresent  - på 1940 – talet.  Marja har målat ett brudpar och en rosett som Rosa håller på att dra av.  Så har hon målat mjölkproducenterna . Det är vi kor det . Ja, nu faller jag in i rollen som ko och gamla Rosa, mormors mormor har berättat hur det var 1950.

 

Tänk vad det har ändrat sig! På 1950 talet kom det en mjölkbil och hämtade flaskor med mjölk – från fem kor. Tidigare hade smör kärnats hemma på gårdarna och bytts mot socker, salt och kaffe hos lanthandlaren. Nu har mjölkbilen blivit en mjölktankbil som hämtar mjölk från minst 50 kor med gula märken i öronen.  Mjölkpallen har försvunnit. Korna mjölkas av en robot. Och så får vi kor grönt gräs hela året, i de där jättestora myräggen är det gräs. Grön klöver till jul – tänk om Gamla Rosa hade fått uppleva det.

 

Ja, som ni hör är det en saga, en alldeles riktig saga, en saga om korna jag minns och sagan har jag som sagt fått illustrerad av Marja i Myrom, den bästa illustratör man kan tänka sig. Det är därför jag inte riktigt kan hålla rätt på begreppen,  om jag är ko, lillmatte eller berättare.

 

Jag tar i alla fall väl hand om korna . I går kväll sedan jag scannat dem lade jag dem på kassaskåpet,  undrade om jag skulle låsa in dem där också men de var till min lättnad  kvar i morse.

Tack Marja i Myrom för mina underbara kor!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0