Att synas

Nu är jag hemma igen efter en underbar vecka i kungliga huvudstaden. Att höra "medvetande professorn" Stuart Hameroff är alltid lika intressant. Förra söndagen var det ju litet kyligt, så när vi kom ut i regnet och snålblåsten drog Stuart upp en tjock toppluva och satte på sitt huvud. Han hade varit på Island tidigare och blivit litet förkyld, sa han.

På måndag var det föreläsning på psykologiska institutionen på Stockholms universitet. Där blev det en diskussion mellan två fysiker och Hameroff.
Jag har märkt hur låsta i "sina läror" respektive fack är. Fysiker talar sitt språk, medicinare sitt, biologer sitt, ekonomer sitt och filosofer sitt språk osv. Därfär tycker jag det är väldigt roligt att ha en tvärvetenskaplig utblidning, så att jag är fri att tänka "mellan facken" så att säga.

Sen var jag på kurs med näringslivet. Monica Renstig var kursledare och sa många tänkvärda saker, bl a gäller det inte "att kunna" utan "att komma ifråga", d v s kvinnorna måste synliggöras. Monica arbetar tillsammans med Stefan Fölster och Urban Bäckström.

På fredag var det den fantastiska Kick-offen för ambassadörerna för kvinnligt företagande. Vi är 880 kvinnor och ungefär 90 procent var samlade. Vilken kraft och vilket kunnande! Men jag tyckte litet synd om den man som stod och lättade på trycket inne på herrtoaletten när plötsligt en ström av kvinnor rusade in bakom hans rygg. Själv gick jag snabbt ut igen. Det är ju detta med hur man värderar behov...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0