Solsken och mental träning

I dag är det kallt men solen värmer, så i sällskap med Truls och Lilla Grå (två av mina tre katter)drack jag morronkaffe ute i solen.

Jag skrev i går om MENTAL TRÄNING. Hur fungerar då detta? För det första vore "mental egenprogrammering och träning" ett riktigare begrepp. Alla har vi hört talas om och även berörts i olika utsträckning av stress. Ofta uppfattar vi stressen som något belastande och således negativt i stället för att associera den med kraft och energi som vi kan dra nytta av och som dessutom är livsnödvändigt. Hans Selye, "stressens fader", han som präglade uttrycket, definierar stressen som kroppens fysiska svar beroende på hur vi uppfattar en situation. Detta innebär att det inte är situationen som sådan som egentligen är stressig, utan hur jag själv uppfattar den. Varje gång jag ställs inför en utmaning, en ny situation, något oförväntat, ja, varje gång jag över huvud taget reagerar, skapas stress. Då sätter en mängd processer igång i vår kropp och massor av kemiska substanser utsöndras och kommer i omlopp och påverkar oss på olika sätt vid likartade situationer. Någon kan uppfatta ett tillfälle som utmanande, inspirerande och stimulerande medan en annan finner det tråkigt, trist och fullkomligt ointressant. Det du uppfattar som enkelt kan tyckas oöverkomligt för mig. Mina prioriteringar kan vara bagateller för dig etc., etc. Dessa upplevelser och reaktioner beror på vad jag har för program i datorn (erfarenheter), vilket i sin tur sätter fart på stresseffekten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0