Vår i de glittrande vattnens land

I dag lyser solen med sin frånvaro men björkarna lyser ljusgröna och det är vår. Sjön ligger glittrande nedanför och jag fortsätter min exposé över vattnet.Det är fantastiskt egentligen att i Sverige har vi massor med sjöar och vattendrag. När jag flög från Tucson i Arizona till Dallas såg jag inte en enda sjö eller älv förrän vi kom till Dallas. Däremot var det gröna cirklar, det var jordbruksbygder som bevattnats, förmodligen genom djupborrning.
Det finns ju också planer på att bygga en stor vattenledning och leda vatten från norr om San Francisco söderut.

Vår tekniska standard gör det möjligt att tillfredsställa höga krav på bekvämlighet. Vi föredrar exempelvis vattentoaletter i stället för tunnor som måste tömmas. Men det kan samtidigt innebära ett hot mot vattentäkter och dricksvatten. Vi kräver också ständig tillgång på vattenledningsvatten av god kvalitet. Egentligen kunde kvaliteten vara olika hög för olika användningar, så att t.ex. vatten för tvätt och annan rengöring inte behövde renas utan bara göras bakteriefritt. Men vi har valt att ha endast en vattentyp och då måste den duga som dricksvatten. I de flesta andra länder bör vattenledningsvatten inte användas som dricksvatten.

PS Det var f. ö. Rolf Edberg, som var landshövding i Värmland som skrev om "De glittrande vattnens land".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0