Skallerormar, aprilskämt och Remote Viewing

Äntligen kom jag in på bloggen! I dag är det första april och jag tänker tillbaka på forna aprilskämt. Det började när jag var åtta år. Min mamma dikterade ett brev från en ungmö till en granne som var ungkarl. Mamma dikterade och jag skrev "Jag kan hjälpa till i hushålet om Du vill, annars betalar jag gärna. Venligen Rosa". Stavfelen kom liksom av sig själv.Grannen gick på det!

Mitt andra aprilskämt var att företagets dator skulle hjälpa de anställda med personliga problem. Min chef tyckte det var så bra så det gick både till systerkontoren i Malmö och Stockholm.

Mitt tredje var också ett brev, nu till skolchefen där han erbjöds att bli rektor för (den illa sedda)friskolan. Också han gick på detta, så jag fick avslöja att det var ett skämt.

I helgen började jag packa min resväska för lördag morron åker jag från Stockholm till Tucson. Jag är litet rädd för skallerormar, men annars skall det bli fantastiskt roligt. (Och skallerormarna lär ju hålla sig i skuggan.) Stuart Hameroff kommer att medverka på konferensen som handlar om medvetande,consciousness. Det gör också bland andra Bernhard Baars och Giuseppe Vitiello (han med vattnet, Walter Freeman och Rupert Sheldrake. Ja, jag ser verkligen fram mot detta.

Nu skulle jag ju skriva litet mer om Remote Viewing. Några av de viktigaste personerna som deltog vid de första årens experiment var, bortsett från Ingo Swann, Pat Prince och Uri Geller. Uri Geller knöts till SRI efter det att i en rapport framhållits för sin stora kapacitet på det paranormala området. Han antogs till SRI av Andrija Puharich med bistånd av astronauten Edgar Mitchell, som deltog i Apollo 14-experimenten. Användandet av en signalfyr hade sina uppenbara begränsningar för att kunna användas för spionage med hjälp av Fjärrsyn. Ett sådant arrangemang krävde närvaron av en agent i målområdet, vilket var praktiskt ogenomförbart. Ingo Swann konsulterade vetenskapsmän utanför SRI för att finna en lösning på problemet. Efter ett förslag från Jaques Vallée att använda en adress som fokus utvecklade Swann en metod som utgick från kartkoordinater, longituder och latituder, vilket kom att ge namn åt hela projektet, Projekt SCANATE, SCANning med co-ordinATE. Flera av dessa första experiment har blivit legendariska.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0