Davids kamp mot Goliat och rådjuren mot vargarna

Vid sidan av planerat intag av kelptabletter (jod) och uttag av kontanter, en ständig rädsla för vad som skall hända med Zelenskyj och det ukrainska folket, och så småningom Sverige och Finland, skriver jag nu om ”slutrapporten om pandemin”. Det var precis som jag trodde! -I Norge styr Erna Solberg, i Sverige Anders Tegnell, sa mina norska vänner, och så sa också kommissionen. Stefan Löfven lyssnade okritiskt på Johan Carlsson (FHM), säger Mats Melin, kommissionens ordförande. Coronakommissionen riktar oerhört hård kritik mot hur regeringen använde sig av myndigheterna, framför allt i inledningen av pandemin. Regeringen litade för mycket på Folkhälsomyndigheten och kompletterade inte med annan expertis i tillräckligt stor utsträckning. Folkhälsomyndigheten å sin sida borde också ha lyssnat mer på kritikerna. – Regeringen borde ha tagit taktpinnen redan från början. Regeringen borde ha gett direktiv till Folkhälsomyndigheten att avstå från sitt stenhårda krav på evidens, säger Mats Melin. . När smittan etablerats i Sverige hade det behövts betydligt mer kraftfulla åtgärder. Men eftersom Folkhälsomyndigheten lutade sig mer mot evidens än försiktighet, enligt kommissionens slutsatser, blev åtgärderna ”få, sena och föga kraftfulla”. Kommissionen lägger ansvaret för det på dåvarande generaldirektör Johan Carlson. . Kommissionen pekar också på att det saknas lättillgängliga data för att kunna realtidsövervaka en kris. Kommissionen lyfter särskilt data kring primärvård, särskilda boenden för äldre, kommunal hälso- och sjukvård samt kortare sjukskrivningar och efterlyser en sammanhållen journalföring. Rekommendationerna var för otydliga och lämnade öppet för tolkning, säger Mats Melin. Resultatet blev som stödet till Ukraina ”för litet och för sent”, men alla utom (v) var för att vi skulle skicka vapen. Det skulle ju vid början av pandemin, som den gode Tegnell inte trodde skulle komma till Sverige, varit inreseförbud, publiktak, munskydd (som Tegnell vägrade använda) och insatser för att minska spridning inte minst på våra äldreboenden i stället för den ”flockimmunitet” som Tegnell ville ha, Då hade inte dödstalen behövt bli så höga, förra veckans tal Sverige 17 107 mot Norges 1 598. När jag sa samma saker i början av pandemin blev jag ordentligt åthutad. Vi skulle minsann vänta tills utvärderingen innan vi yttrade oss! Nu har den kommit. Inte för att jag tror att min PhD eller mina studier i Folkhälsovetenskap (i likhet med Anders Tegnell doktorerade jag ju inte i ämnet), spelat så stor roll men jag tror mig ändå äga litet sunt förnuft. Något som våra politiskt tillsatta generaldirektörer, chefer eller domare inte har för mycket av! Centern röstade dock – som övriga vänsterpartier – emot att återinföra tjänstemannaansvar! En trängd Putin är en farlig Putin som skrämmer med sina kärnvapen. Vi får hoppas att det bara blir ett hot och att en ”rysk revolution” är att vänta så att Putins storhetsdagar är räknade. Men nu lever vi i rädslan för var en alltmer isolerad Putin hittar på i nästa drag. Även om hotet mot Zelenskyj och Ukraina är så mycket större vet ju ingen vad som händer i morgon. Sannolikt har välunderrättade källor i USA att meddelat vår ÖB att Sverige och Finland nu är i farozonen. Nu gäller det bara att tro på det bästa men vara beredd på det värsta. Källor: https://www.dagensmedicin.se/vardens-styrning/politik/coronakommissionen-regeringen-for-beroende-av-folkhalsomyndigheten/ Slutbetänkande SOU 2022:10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0