Pingst och PhD

 
Måte komma ihåg att jag har en blogg också

Tack vare Ingegerd Bergström och alla som svarat på frågan om de blivit sjuka i ett destruktivt förhållande har jag nu fått min doktors- och Ph D avhandling godkänd. VARMT TACK! Avhandlingen kommer att användas som ett exempel på varför vi blir sjuka och kommer förhoppningsvis att kunna hjälpa människor som blir misshandlade.

Sedan 2007 har jag varit intresserad av, och åkt på konferenser om medvetande, ”Science of Consciousness”. Så började jag intressera mig för epigenetiken, vilka gener som slås av eller av. Det är ju detta som avgör vår hälsa och påverkas av omvärlden, inklusive näring, stress, framför allt tankar och känslor. Finns massor med litteratur om hur stress påverkar oss och på den delen fick min avhandling högsta betyg.

De senaste åren har mina posters och mina föredrag på konferenser runt om i världen – tills coronan kom och det blev digitalt – handlat om ”Can consciousness influence our epigenetics and can epigenetics influence our consciousness”, ett kapitel i en av mina böcker om Consciousness. ”Essays on Consciousness” www.ingridfredriksson.com

Sen slog det ju mig att det var ju just detta Ingegerds bok, ”Om jag bara hade vetat hade jag inte insjuknat” handlade om! Och alla ni andra som berättat hur ni blivit sjuka i en destruktiv relation. Det var 70 personer i gruppen som svarade ”JA” ingen svarade ”NEJ”. Alla drabbade känner tydligen till detta, de flesta andra inte.

 

Jag har också haft en kontrollgrupp B, bestående av 20 friska, ej misshandlade personer som jag jämfört med 11 misshandlade sjuka, allra flesta med meningiom, som fått mer detaljerade frågor, grupp C.  

 

I grupp C hade alla utom två blivit misshandlade,

Nio hade hela tiden fått försvara sig,

Alla utom en hade varit stressade när de blev sjuka,

Alla utom två hade undertryckt sina känslor,

Alla utom tre hade fått höra att de var misslyckade och värdelösa,

Alla hade haft koncentrationssvårigheter,

Alla hade levt i fruktan och rädsla.

Alla utom en hade varit med om en chockartad och dramatisk konflikt 6 – 18 månader innan de fick sin diagnos.

 

De 20 personerna i den friska kontrollgruppen, grupp B, som EJ blivit utsatta för misshandel, var totalt annorlunda. De var alla glada och lyckliga och hade tid för sig själva. De flesta levde i lyckliga äktenskap, levde ensamma eller var skilda. Ingen hade fått höra att de var mindre värda eller otillräckliga. Ingen, utom två, måste försvara sig själva. Alla hade någon att prata med.

 

Resultatet av undersökningen blev en indikation på att medvetandet påverkar epigenetiken i utvecklingen av sjukdom. Eller översatt till originalspråket ”CONSCIOUSNESS MAY INFLUENCE EPIGENETICS IN THE DEVELOPMENT OF DISEASE”.

 

                                                      Tack för all hjälp! 

                                                   och GLAD PINGST!


Kommentarer
Postat av: Ingegerd Bergström

Tacksam att jag kunnat bidra till Ingrids forskning om tankar och känslors betydelse för hälsan. Kan hennes avhandling föras in i läkarutbildningen och tillämpas i vården vore det av stort värde.

2021-05-22 @ 16:30:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0